Arbejdsdirektoratet slettede oplysninger

Cavlingprisvinder blev forholdt oplysninger af Arbejdsdirektoratet, da han forsøgte at afsløre virkningen af den omstridte 300-timers-regel.

Folketingets Ombudsmand kritiserer Arbejdsdirektoratet for at have forsøgt at hemmeligholde oplysninger om virkningen af den såkaldte 300-timers-regel. Den omstridte regel betød, at ægtepar skulle have arbejdet 300 timer årligt, for at de begge kunne modtage kontanthjælp.

Da DRs journalist, Jesper Tynell, søgte om aktindsigt i Arbejdsdirektoratet - for at undersøge virkningen af reglen - blev han imidlertid forholdt vigtige dokumenter i forbindelse med en undersøgelse, der var bestilt hos Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).

Ifølge Arbejdsdirektoratet skyldes dette, at papirerne var "interne" og dermed undtaget fra aktindsigt.

Den forklaring afviser ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen som samtidig kalder det "meget kritisabelt", at Arbejdsdirektoratet - efter at behandlet journalistens anmodning om aktindsigt - slettede dokumenterne fra deres arkiv.

- Når først dokumenter er udvekslet mellem offentlige myndigheder, er de eksterne. Man kan ikke gøre dem interne igen ved at sende dem tilbage eller slette dem, siger Hans Gammeltoft-Hansen.

Jesper Tynell har senere fået fuld aktindsigt i dokumenterne.

Journalisten har fået Cavlingprisen netop for sine afsløringer af, hvordan daværende beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) og hans ministerium brød loven, bestilte misvisende tal, slettede belastende dokumenter og vildledte Folketinget i forsøget på at bevise, at 300-timers-reglen virkelig fik flere i arbejde.

Reglen er i dag udvidet til en 450-timers-regel.

/ritzau/