Alternativet vil gøre kollektiv trafik 30 procent billigere

Cykelpendlere med 12 kilometer til arbejde skal have fradrag, mens bus, tog og metro skal være billigere.

Alternativet vil mindske luftforurening i byerne og præsenterer mandag et trafikudspil. Her er politisk leder Uffe Elbæk til klimademonstration. Philip Davali/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det skal være 30 procent billigere at køre med bus, tog og metro, mener Alternativet, som mandag præsenterer et trafikudspil.

Ud over at sænke prisen her og nu vil partiet løbende arbejde for at sænke prisen yderligere, fremgår det af udspillet, som indeholder en række forslag, som skal mindske luftforurening.

Det vil ifølge Alternativet koste 2,4 milliarder kroner årligt, som der er fundet penge til i partiets regeringsprogram, hvor der er afsat 80 milliarder til grøn omstilling.

Af udspillet fremgår det også, at partiet blandt andet vil reducere partikelforurening fra brændeovne og oprette en pulje på en milliard kroner, der skal udbygge cykelstierne.

Partiet mener også, at bilerne skal ud af byerne, at der skal være bedre forhold for elbiler og delebiler, og at der skal etableres et nationalt roadpricing-system.

Slutteligt vil partiet indføre et fradrag til pendlere, som cykler 12 kilometer til arbejde. Der skal afsættes 52 millioner kroner årligt til fradraget, som skal finansieres af afgifter på brændeovne.

I dag skal man pendle mindst 24 kilometer på en dag, uanset om man cykler eller transporterer sig på anden vis, for at få kørselsfradrag. Den grænse vil Alternativet sænke til 12 kilometer, hvis man vælger cyklen, lyder det i planen.

»Jeg kan ikke understrege det nok, hvor meget det betyder at få en rigere cykelkultur i vores byer,« siger Uffe Elbæk, politisk leder i Alternativet, under fremlæggelsen af udspillet.

»Det er godt for sundheden, og det skaber nogle sociale relationer, når man mødes på cykelstierne, i stedet for at man sidder ensom i sin egen bil. Det her er et udspil, som handler om livskvalitet, folkesundhed, og hvilke interesser der skal definere, hvordan vi bruger det offentlige rum,« siger han.

/ritzau/