Ordet bæredygtig går igen og igen i Alternativets bud på en finanslov.
Miljømæssig bæredygtighed, social bæredygtighed, økonomisk bæredygtighed og bæredygtige måder at bo.
55 forslag præsenterede partiet i november, og det førte straks til, at andre partier satte Finansministeriet blev sat til at regne på Alternativets omfattende økonomiske politik.
Nu i maj måned - op til partiets årsmøde i weekenden - er svarene så begyndt at komme dryppende med tal for, hvad deres »seriøse omfordeling« af 120 milliarder kroner egentlig vil betyde for hr. og fru Jensen ude på de danske villaveje.
Sidste onsdag havde Finansministeriet f.eks. regnet sig frem til, at alene Alternativets afgift på oksekød vil koste en gennemsnitlig dansk familie 980 kr. om året. Alternativets afgift på brændstof vil koste en familie 2.000 kr. om året og deres afgift på sodavand vil koste en familie 250 kr. om året.
Samlet vil en gennemsnitlig dansk familie skulle slippe 4.800 kroner ekstra om året til de afgifter, som Alternativet vil indføre. Finansministeriet glemmer så at modregne den ændring af danskernes forbrug, de ellers normalt ville tage med i sådan et regnestykke, mener gruppeforkvinde og finansordfører, Josephine Fock.
Men hun er ikke bleg for at sige, at hendes parti bevidst vil gøre det dyrere for de danskere, der har hang til tobak, sodavand, flyrejser og store bøffer i fremtiden.
»Vi må ikke tro, at vi kan blive ved med at leve på den måde, vi gør i dag. Vi bliver nødt til at betale mere for det, der sviner. Og vi bliver nødt til at betale mere for det, der er usundt. Det er det, der ligger i vores forslag. Men vi gør det på en måde, som rammer de højeste indkomster hårdest og de laveste indkomster mildest,« siger Josephine Fock.
Vil gøre Danmark til »humanistisk stormagt«
De højere afgifter vil ifølge Finansministeriet give 13,9 mia. kr. om året til statskassen. Og sammen med en ny formueskat, en højere arveafgift og en skat på finansielle transaktioner vil det give Alternativet råd til bl.a. at investere i uddannelse, indføre et nyt kontanthjælpssystem og sænke skatten på arbejde - mest for de laveste indkomster.
Det vil resultere i »et mere håbefuldt og grønt Danmark«, mener Josephine Fock.
Men betyder de her højere afgifter ikke også, at I går ind og siger til folk, at I gerne vil have dem til at ændre livsstil?
»Nej, folk må have den livsstil, de vil. Det kommer bare til at blive dyrere at leve usundt,« siger Alternativets finansordfører.
Nogle vil jo nok føle, at det er en stor indgriben i deres hverdag, at I hæver afgifterne så markant på f.eks. cigaretter og sodavand?
»Det vil være en stor indgriben i danskernes hverdag. Sådan er det, hvis vi skal leve op til de verdensmål, vi har sat i FN. Men hvis vi ikke gør det, så kommer der en endnu større indgriben i danskernes hverdag, når vi om 10-15 år for alvor står med ryggen mod muren,« siger Josephine Fock.
Det er på den baggrund, at Alternativets økonomiske politik er blevet til: Udsigten til en fremtid om bare 10-15 år, hvor klimaforandringer, forurening og den økonomiske ulighed har skabt så store problemer for vores klode, at »mange millioner klimaflygtninge« vil banke på Europas - og Danmarks - døre. Derfor vil partiet også hæve udviklings- og klimabistanden med samlet 34 mia. kr. over fire år.
»Vi kommer tilbage til at blive en humanistisk stormagt - i modsætning til den aktivistiske magt, vi er lige nu,« siger Josephine Fock.
Hvad vil det sige?
»I dag afsætter Danmark færre og færre penge til udviklingsbistand. Vi investerer mindre og mindre i grøn omstilling, og derfor er vi på vej til det helt forkerte sted. Regeringen vil så sige, at vi stadig sætter rigtig mange penge af til udviklingsbistand og klima sammenlignet med resten af verden. Men vi vil altså gerne have, at vi går i front,« forklarer finansordføreren.
Forbilledet Macron
Josephine Fock peger på den nyvalgte franske præsident, Emmanuel Macron, som et forbillede for, hvordan man som politiker bør insistere på at have førertrøjen på og gå foran.
»Tænk, hvis vi havde nogle ledere herhjemme, der sagde: Vi vil gerne være i front på det grønne område. Vi vil gerne være en innovativ nation. Vi vil gerne sørge for, at vi virkelig er dem, der viser, hvordan vi kan lave en bæredygtig omstilling og leve op til FNs verdensmål. Det er det, vi forsøger med vores finanslov,« siger hun.
Det lyder også som en finanslov med nogle meget høje idealer. Og vi kan jo se, at det skal betales af bl.a. de danskere, der kører i bil, ryger, flyver og drikker sodavand. Hvorfor er det den rigtige vej at gå?
»Helt overordnet set bliver vi bare nødt til ændre vores måde at leve på. Det er som at gå med skyklapper på, hvis vi ikke gør det. Det svarer til at sige, at vi ikke skal ændre noget, fordi vi ikke kan ændre noget,« siger Josephine Fock.
Men hvordan hænger jeres afgifter sammen med jeres ønske om at skabe lighed? Er det ikke mange især i bunden af indkomstskalaen, der vil blive udfordret økonomisk af, at I gør det dyrere at ryge cigaretter og drikke sodavand?
»Jo, men det er også kontanthjælpsmodtageren, der dør rigtig mange år før os andre. Og vi vil jo samtidig afskaffe kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen. Der er altså også ting i vores udspil, som vil komme kontanthjælpsmodtageren til gode, men det er klart, at de skal begynde at leve på en mere bæredygtig måde - ligesom alle andre,« siger hun.
»Danmark er jo ikke en isoleret ø«
Ifølge Alternativets egne beregninger vil en enlig dagpengemodtager i lejebolig uden børn årligt få 1.651 kroner i hånden med deres finanslov. En direktørfamilie i ejerbolig med to børn vil skulle betale 4.842 kroner mere.
Venstres finansordfører, Jacob Jensen, klandrer flere af Alternativets forslag for at gøre det både »dyrere og mere ufleksibelt at være dansker«.
»Der mener vi jo, at det er dyrt nok at være dansker i forvejen, både hvad angår skatter og afgifter. Så der vil vi hellere gå en anden vej,« siger han.
Samtidig peger Jacob Jensen på flere af Finansministeriets regnestykker, der viser, at Alternativets politik vil få grænsehandlen til at stige voldsomt, ligesom antallet af indenrigsflyvninger vil falde. Flere danskere vil oven i det vælge at flyve fra Hamborgs eller Malmøs lufthavn i stedet for fra København, mener ministeriet.
»Danmark er jo ikke en isoleret ø. Og selvom Alternativet normalt tænker ret internationalt og ser ud over landets grænser, så gør de altså bare ikke lige her. Vores erfaring siger os jo, at når vi hæver afgiften på cigaretter og sodavand, så køber danskerne bare ind andre steder - f.eks. syd for grænsen,« siger Venstres finansordfører.
Tror ikke på voldsom grænsehandel
Josephine Fock har dog svært ved at tro på Finansministeriets beregninger, fordi de ikke tager højde for, at rigtig mange danskere ifølge hende vil vælge at lægge deres livsstil om frem for at købe mere ind syd for grænsen.
»Vi kigger meget på erfaringerne fra 2014, hvor vi hævede tobaksafgiften og kunne se, at grænsehandlen alligevel var faldende. Jeg er ikke så bekymret for problemet med grænsehandel, for erfaringerne fra tidligere viser ikke det store problem, som Finansministeriet nu har fundet frem til,« siger hun.
Men erfaringerne fra 2014 har jo ikke heller ikke bygget på så markant en stigning i afgiften, som I nu lægger op til?
»Nej, men det vil jo også ændre danskernes forbrug. Vi vil ikke købe lige så mange cigaretter og sodavand, når vi hæver afgiften.«
Omvendt kan man jo fortsat køre syd for grænsen og købe det billigt...
»Ja, men hvis du ser på flertallet af danskere, så tror jeg, at det i dagligdagen vil have den effekt, at de ryger mindre. Det kan godt ske, at flere så vil købe ind syd for grænsen, men det er langt fra alle, der vil gøre det. Det ville være fuldstændig absurd at forestille sig,« siger Josephine Fock.
Finansministeriets beregninger af Alternativets forslag vil fortsat komme dryppende i den kommende tid - bl.a. med svar på, hvordan det vil påvirke uligheden og muligheden for at trække udenlandske virksomheder og investorer til landet.
Men beregningerne får næppe partiet til at skrue ned for de grønne ambitioner, når de til efteråret fremlægger et nyt finanslovsforslag.
»Det er vigtigt for os, at vi påbegynder en bæredygtig omstilling, og der mener vi, at vi er det eneste parti, der i virkeligheden prøver at være fremme i skoene på det område,« siger Josephine Fock.