Alternativet fik skattekroner til storstilet YouTube-kampagne om EU – nu har partiet betalt penge tilbage

Alternativet har brugt skattekroner øremærket EU-oplysning på en række YouTube-videoer, hvor to unge mennesker rejser Europa tyndt på Interrail. Men kampagnen beskæftigede sig kun på et »overfladisk plan« med EU, og Alternativet har nu betalt 143.297 skattekroner tilbage, viser dokumenter. Helt almindelig kutyme, lyder det fra partiet selv.

En EU-kampagne fra Alternativet er blevet delvist underkendt af Europa-Nævnet, fordi den kun overfladisk beskæftigede sig med EU. Ida Guldbæk Arentsen

Stemningen i videoen rimer ikke umiddelbart på skatteyderfinansieret EU-oplysning.

Kameraet panorerer over obelisken på Concorde-pladsen, Eiffeltårnet og en lille madbod, der i røg og damp sælger crepes til de forbipasserende, mens den underliggende franske harmonikamusik sætter en tyk streg under, at vi er i Paris, hvis nogen skulle være i tvivl.