Aktindsigt: Ole Birk Olesens lukning af løb over Storebæltsbroen bygger på tilfældigheder

Foto: Henning Bagger

Transportminister Ole Birk Olesens (LA) beslutning om at lukke broløb over Storebæltsbroen synes ikke at være taget af logiske årsager eller med afsæt i, at hidtidige motionsløb over Storebæltsbroen stort set er forløbet uden trafikale gener for bilisterne.

En aktindsigt, som Sjællandske har fået, viser, at ministerens beslutning har udgangspunkt i tilfældigheder som langsomt kørende bilister, et løbsjubilæum og et trafikuheld uden tilknytning til Lillebælt Halvmarathon den 6. maj, hvor der opstod timelange køer omkring Den Ny Lillebæltsbro.

Det skriver Sjællandske.

Men problemerne ved Lillebælt ser nu også ud til at koste løb over Storebæltsbroen livet.

Det seneste motionsløb over Storebæltsbroen var cykelløbet Aarhus-København i september 2015. Det foregik helt gnidningsfrit for bilisterne.

»Her kørte trafikken absolut upåklageligt, og det var slående at se, hvordan strømmen af biler aftog markant ca. 20 minutter, før cykelløbet gik i gang. Jeg stod selv i O-rummet og så, hvordan betalingsanlægget pludselig var lagt næsten øde. Vi tilskriver det bl.a., at vi lagde et kæmpe tryk på informationen op til løbet, bl.a. ved at have plakater i betalingsanlægget, dele flyers ud, sende direct mail til kunderne, sms’e og informere på sociale medier m.m.,« siger Lotte Bentzen, content manager hos Sund & Bælt, til Sjællandske.

Hun tilføjer, at under cykelløbet patruljerede politiet hele tiden i loop rundt på broen. På den måde gjorde bilisterne sig ekstra umage med at holde farten og køre efter forholdene. Den samme model bruges ifølge Lotte Bentzen ved Broløbet nu til september.

Der har været broløb i 1998, 2005, 2008, 2011 og 2014. Kun i 2014 var der gener, fordi der skete et trafikuheld på broen kort tid før, løbet blev skudt i gang.