Aarhus-rådmand afviser at lukke skole fuld af tosprogede

Bünyamin Simsek vil ikke være med til at lukke Tovshøjskolen i Aarhus, som ingen etnisk danske elever har. Han mener, der allerede er taget skridt, som kan ændre elevsammensætningen på skolen.

ARKIVFOTO af Bünyamin Simsek. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, afviser enhver snak om at lukke Tovshøjskolen, der ingen etnisk danske elever har.

»Jeg ser børnene på Tovshøjskolen som århusianske børn. Jeg er ikke optaget af, hvilken farve deres hår har, eller hvor de har deres rødder. Jeg er optaget af, at vi har en opgave i forhold til en gruppe børn, der har massive udfordringer,« siger Bünyamin Simsek.

Professor Niels Egelund, der har beskæftiget sig med folkeskolen i adskillige år, mener, at Tovshøjskolen skal lukkes. Han siger til avisen metroxpress, at det ville gavne eleverne at blive fordelt på andre skoler. De Radikale opfordrer ligeledes til handling, og løsningen kan meget vel være at lukke skolen, lyder det fra regeringspartiet.

Den idé skyder Bünyamin Simsek dog ned:

»Lukning af skolen er jo ikke en løsning, fordi det fjerner ikke problemet og opgaven. Børnene skal jo gå i skole.«

Han mener, at de århusianske politikere allerede har taget skridt, som nok skal virke på sigt. Man har blandt andet søsat en omfattende plan, der i løbet af de kommende år skal ændre beboersammensætningen i området, hvor Tovshøjskolen ligger.

»Så man kan sige, at problemet - hvis man ser det som et problem - udspringer af, at beboersammensætningen er, som den er,« siger han.

Bünyamin Simsek deler ikke opfattelsen af, at det står så slemt til på Tovshøjskolen. Han fortæller om sit besøg i en 8. klasse på skolen:

»Der må jeg sige, at jeg ikke på børnenes faglige og sproglige kunnen kunne se forskel i forhold til en hvilken som helst anden folkeskole, jeg har besøgt. Det viser, at børnene formår at lære noget. De er ikke de dygtigste, vi har i Aarhus, men det er der andre forklaringer på,« siger han.