2.000 piloter skal nu have ny undersøgelse efter fyring af styrelseslæge

Efter mulig fusk med stempler, fyring og lukning af klinik kalder Trafikstyrelsen nu omkring 2.000 flyveledere og piloter til ny helbredsundersøgelse.

Berlingske har den seneste tid beskrevet problemer med den nu lukkede styrelseslæges flyvelægeklinik, og fredag blev styrelseslægen fyret fra sit job i styrelsen, ligesom hendes klinik blev lukket. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Efter mulig fusk med lægestempler og anklager om inhabilitet på den nu fyrede ansvarlige styrelselseslæges klinik, skrider Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ind.

Styrelsen har konstateret, at helbredsgodkendelser på klinikken, som fredag blev lukket, i flere tilfælde er blevet udstedt af læger, der ikke er godkendt som flyvelæger.

Derfor indkalder de nu omkring 2.000 piloter og flyveledere til en ny undersøgelse hos en særligt uddannet flyvelæge inden for de næste to måneder.

Det oplyser styrelsen i en netop udsendt pressemeddelelse.

Styrelsen kan ikke svare på, hvad der vil ske, hvis piloter ikke når den indenfor fristen.

»Styrelsen har besluttet at indkalde alle klasse 1- og klasse 2-piloter samt flyveledere, der har gennemgået deres helbredstjek på den pågældende klinik inden for de seneste 12 måneder, til en fornyet helbredsundersøgelse,« står der i meddelelsen.

Tilladelserne er afgørende for, at piloter må sætte sig i cockpittet med ansvar for flere hundrede passageres liv, og de er blevet særligt vigtige efter Germanwings Flight 9252-ulykken i 2015. Flyet styrtede ned i de franske alper, og det skete ifølge de franske myndigheder som følge af en bevidst handling fra andenpiloten. 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer blev dræbt, og som konsekvens skulle piloters mentale helbred fremover undersøges.

Berlingske har den seneste tid beskrevet problemer med den nu lukkede styrelseslæges flyvelægeklinik, og fredag blev styrelseslægen fyret fra sit job i styrelsen, ligesom hendes klinik blev lukket.

Styrelseslægens klinik har, som Berlingske beskrev mandag, i forbindelse med godkendelser af piloter brugt et personligt stempel fra en læge, som ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke var vidende om det.

Ligeledes er lægen kritiseret for at være inhabil, fordi hun har haft det koordinerende ansvar for kontrol af flyvelægeklinikker i Danmark, samtidig med at hun selv har ejet en flyvelægeklinik på Sjælland, som var underlagt kontrollen.

Flere piloter har over for Berlingske oplyst, at deres flyvetilladelse var stemplet af en læge, der ikke havde undersøgt dem, mens den læge, som undersøgte dem ikke er uddannet flyvelæge.

Det er ifølge pressemeddelelsen en af årsagerne til, at tilladelsen nu inddrages.

»Det er godt, at styrelsen reagerer,« siger Henrik Thyregod, Dansk Pilotforening.