Kun to ledige sagde ja til rengøringsjob. Nu reagerer jobcenterchef: »Det er ikke en acceptabel opførsel«

Københavns Kommune regner med i år at bruge 1,5 milliarder kroner på beskæftigelsesindsatsen, fortæller Marianne Sørensen, der er kommunens direktør for området. Men da rengøringsvirksomheden De 5 Stjerner kontaktede Jobcenter København med 450 ledige stillinger, fik de kun to ansatte ud af det. Hvordan kan det ske?

»For mig handler det om, hvad skulle vi have gjort for at servicere virksomhederne bedre,« siger Marianne Sørensen, direktør i Københavns Kommune med blandt andet ansvarsområde for jobcentrene. Agnete Schlichtkrull

Berlingskes historier om rengøringsfirmaet De 5 Stjerner har skabt intens politisk debat om jobcentrene. Virksomheden henvendte sig i sommer til Jobcenter København med 450 ledige stillinger. Retur fik de en liste med 80 navne, som jobcentret havde tjekket, var motiverede for at tage jobbet.

»Der burde have været en længere liste, fordi vi har rigtig mange ledige,« lyder det fra Marianne Sørensen, direktør i Københavns Kommune med ansvar for blandt andet jobcentrene.

Udover at De 5 Stjerner skulle bruge 450, ikke 80, rengøringsassistenter, endte kun to personer med at sige ja til jobbet.

»I bagklogskabens lys burde vi have grebet denne situation anderledes an,« siger jobcenterchefen.

Hvor mange stjerner skal Jobcenter København have for den indsats? Hør Marianne Sørensen svare på kritikken her:

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på spotify

Lyt til tidligere afsnit af »Pilestræde«: