»Forfærdeligt«, »uacceptabelt« og »smid dem ud på røv og albuer«.
Sådan lød reaktionerne tidligere på ugen, da gymnasielærer Søren Lehmann sammen med en kollega stod frem i Berlingske og fortalte om en dagligdag med trusler, kaos i timerne og ekstremt lavt fagligt niveau på Københavns Åbne Gymnasium – især blandt tosprogede elever.
I dagens afsnit af podcasten »Pilestræde« taler Søren Lehmann ud om den kaotiske hverdag, han oplevede:
»Nogle, der hører den historie, vil måske tænke: »Han har fået muslimer på hjernen«. Hvad vil du sige til dem?
»Det kan jeg sagtens nikke genkendende til. De seneste fire år, når jeg har fortalt venner, bekendte og familie om det her, kan jeg se, de tænker: »Ja okay, men er det nu alligevel så slemt?« Når jeg så snakker med nogle af de kolleger, jeg havde på Københavns Åbne Gymnasium, har de også været dybt chokeret, men de har bare ikke kunne gøre noget.«
Man vil måske tænke: »Han ser kun deres etnicitet, han ser kun deres tosprogethed, det er det, han kan se. Han kan ikke se, hvad det handler om nedenunder det«. Hvad vil du sige til dem?
»Jeg tror godt, jeg kan se, hvad det handler om nedenunder. Nu er det sådan, at der findes skønne, dejlige tosprogselever på Københavns Åbne Gymnasium, som er vældig flittige, arbejdsomme, ambitiøse og dygtige. Det er bare ikke flertallet. Flertallet er ude af stand til at modtage undervisning.«
Søren Lehmann fortæller, at ordet »dansker« bliver brugt som skældsord blandt de tosprogede, om hvorfor han ikke konfronterede eleverne med deres opførsel, ligesom han advarer mod den politiske aftale om at fordele gymnasieelever efter forældres indkomst.
Hør hele interviewet i »Pilestræde« ved at klikke på playeren i artiklen eller på din foretrukne podcast-app.