»Broccoli-evangeliet« kalder han det.
Fortællingen om den særlige Irma-broccoli, som kunderne elskede, men som Coop afskaffede og erstattede med en billigere version.
»Dermed mistede Irma en lillebitte flig af et helt særligt koncept,« begræder Alfred Josefsen i »Pilestræde«.
Broccoli-eksemplet kan ganges med en million, siger Josefsen, der var direktør i Irma fra 1999 til 2012.
Han bruger broccolien til at forklare, hvad han ser som Coops bevidste »udvanding« af Irmas profil: Særlige Irma-varer blev erstattet af nogle, som Coops indkøbere kunne skaffe i større volumen på tværs af alle Coop’s butikskæder.
Med den strategi »kørte Coop Irma i sænk,« siger han.
Men hvorfor skulle Coop have en interesse i at køre Irma i sænk? Kan det ikke også bare være, at tiden er løbet fra Irma?
»Markedsgrundlaget er ikke længere til stede for Irma,« skriver Coop i en pressemeddelelse. Så hvorfor og hvordan vil eksdirektøren redde Irmapigen?
Hør hele interviewet med Alfred Josefsen i »Pilestræde«.