»Broccoli-evangeliet« kalder han det.

Fortællingen om den særlige Irma-broccoli, som kunderne elskede, men som Coop afskaffede og erstattede med en billigere version.

»Dermed mistede Irma en lillebitte flig af et helt særligt koncept,« begræder Alfred Josefsen i »Pilestræde«.

Broccoli-eksemplet kan ganges med en million, siger Josefsen, der var direktør i Irma fra 1999 til 2012.

Han bruger broccolien til at forklare, hvad han ser som Coops bevidste »udvanding« af Irmas profil: Særlige Irma-varer blev erstattet af nogle, som Coops indkøbere kunne skaffe i større volumen på tværs af alle Coop’s butikskæder.

Med den strategi »kørte Coop Irma i sænk,« siger han.

Men hvorfor skulle Coop have en interesse i at køre Irma i sænk? Kan det ikke også bare være, at tiden er løbet fra Irma?

»Markedsgrundlaget er ikke længere til stede for Irma,« skriver Coop i en pressemeddelelse. Så hvorfor og hvordan vil eksdirektøren redde Irmapigen?

Hør hele interviewet med Alfred Josefsen i »Pilestræde«.

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på spotify