Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Broccoli-evangeliet« kalder han det.
Fortællingen om den særlige Irma-broccoli, som kunderne elskede, men som Coop afskaffede og erstattede med en billigere version.
»Dermed mistede Irma en lillebitte flig af et helt særligt koncept,« begræder Alfred Josefsen i »Pilestræde«.
Broccoli-eksemplet kan ganges med en million, siger Josefsen, der var direktør i Irma fra 1999 til 2012.
Han bruger broccolien til at forklare, hvad han ser som Coops bevidste »udvanding« af Irmas profil: Særlige Irma-varer blev erstattet af nogle, som Coops indkøbere kunne skaffe i større volumen på tværs af alle Coop’s butikskæder.
Med den strategi »kørte Coop Irma i sænk,« siger han.
Men hvorfor skulle Coop have en interesse i at køre Irma i sænk? Kan det ikke også bare være, at tiden er løbet fra Irma?
»Markedsgrundlaget er ikke længere til stede for Irma,« skriver Coop i en pressemeddelelse. Så hvorfor og hvordan vil eksdirektøren redde Irmapigen?
Hør hele interviewet med Alfred Josefsen i »Pilestræde«.