Han rejser med historien om broccolien, der slog Irma ihjel. Nu vil han være Irmapigens redningsmand

Alfred Josefsen vil redde Irma fra »at dø i Coops varetægt.« Men kæden har i mange år lavet underskud, så hvad er der at redde? spørger »Pilestræde« – Berlingskes nyhedspodcast.

Alfred Josefsen var direktør i Irma fra 1999 til 2012, hvor han tabte en magtkamp i Coop, der førte til at Irmas hovedsæde flyttede fra Rødovre til det fælles Coop-hovedkvarter i Albertslund. Herefter startede en udvikling mod stadig tættere integration af Irma i Coop. Og, mener Josefsen, Irmas deroute.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Broccoli-evangeliet« kalder han det.

Fortællingen om den særlige Irma-broccoli, som kunderne elskede, men som Coop afskaffede og erstattede med en billigere version.

»Dermed mistede Irma en lillebitte flig af et helt særligt koncept,« begræder Alfred Josefsen i »Pilestræde«.

Broccoli-eksemplet kan ganges med en million, siger Josefsen, der var direktør i Irma fra 1999 til 2012.

Han bruger broccolien til at forklare, hvad han ser som Coops bevidste »udvanding« af Irmas profil: Særlige Irma-varer blev erstattet af nogle, som Coops indkøbere kunne skaffe i større volumen på tværs af alle Coop’s butikskæder.

Med den strategi »kørte Coop Irma i sænk,« siger han.

Men hvorfor skulle Coop have en interesse i at køre Irma i sænk? Kan det ikke også bare være, at tiden er løbet fra Irma?

»Markedsgrundlaget er ikke længere til stede for Irma,« skriver Coop i en pressemeddelelse. Så hvorfor og hvordan vil eksdirektøren redde Irmapigen?

Hør hele interviewet med Alfred Josefsen i »Pilestræde«.

Følg »Pilestræde« på mobil