Carlsberg prioriterer penge over moral, mener tidligere bryggerichef

Peter Chernychov var stolt af at arbejde for Carlsberg, men nu er den danske ølgigant ude på et skråplan, siger han i Berlingske-podcasten »Pilestræde«.

Carlsberg fortæller, at selskabet har stoppet salget af Carlsberg-øl i Rusland. Disse udgør dog kun ti procent af salget – de resterende 90 procent tæller andre ølmærker, som Carlsberg producerer. Det møder heftig og tiltagende kritik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Yana Lapikova/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Carlsberg, in my opinion, is not taking the right moral position.« Sådan lyder vurderingen af bryggeriets ledelse i en krigstid. Kritikken kommer fra tidligere bryggerichef Peter Chernychov.

Han var i en periode chef for Carlsbergs afdelinger i seks lande, der alle tidligere var en del af Sovjetunionen, herunder Ukraine. Selskabet har i dag otte bryggerier med i alt 8.500 ansatte fordelt i Rusland.

Carlsberg sælger sine produkter i hele verden, men forretningen i Rusland er betydelig, idet Carlsberg sidder på 27 procent af markedet – tidligere var det en tredjedel – forklarer erhvervsjournalist Lasse Friis:

»Omkring fem procent af indtjeningen kommer fra Rusland.«

Efter Ruslands invasion har Carlsberg besluttet at lukke produktionen i Ukraine. Maskinerne kører dog stadig på de russiske bryggerier, oplyser Lasse Friis.

»Carlsberg har valgt at indstille salget af Carlsbergs hovedbrand samt at stoppe annoncering og investeringer i Rusland. Ellers kører alt, som det plejer.«

Er Carlsberg med til at finansiere Putins krig i Ukraine?

Det svarer Berlingskes erhvervsjournalist Lasse Friis på i »Pilestræde«.

Følg Pilestræde på mobil