Parkeringsindgreb er slået fejl

Stik imod intentionerne lykkes det ikke for partierne bag næste års finanslov at sikre bilisterne billigere parkering i storbyerne. Det høje takstniveau fastholdes, selv om overskuddet fra betalingsparkering kan tilfalde staten.

Bilisterne i landets største byer skal ikke stikke næsen op efter, at det bliver billigere at parkere, selv om regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne i det forholdsvis nye finanslovsforlig har besluttet, at staten vil inddrage det provenu fra den kommunale betalingsparkering, som overstiger indtægtsniveauet i 2007.

Formålet med indgrebet var ellers at sikre, at kommunerne ikke udnytter betaling for parkering som rene pengemaskiner og malker bilisterne for at skaffe ekstra indtægter til de slunkne kommunekasser. Men de nuværende og planlagte parkeringstakster i storbyerne står ved magt, lyder det fra både København, Århus og Aalborg. Begrundelsen er, at betalingsparkering ikke er en pengemaskine men en effektiv måde at regulere trafikken på i byområderne.

Københavns Kommune står ifølge overborgmester Frank Jensen (S) til at miste 108 mio. kr. årligt på indgrebet. Alligevel holder et flertal i Borgerrepræsentationen fast ved planen om at oprette en ny lilla zone i indre by, hvor en times parkering kommer til at koste 45 kr. mod 29 kr. i dag.

»Lilla zone er en adfærdsregulerende foranstaltning, og det har derfor ingen betydning, at regeringen har lavet et indgreb mod kommunernes indtægter på p-området. Men når det er sagt, synes jeg, at det grundlæggende er forkert at lave en lov, som alene rammer de store byer. De midler, regeringen vil tage fra os, kunne have været brugt til at lappe huller i vejene eller til sikrere skoleveje,« siger Frank Jensen, som dog kalder det et lille plaster på såret, at kommunerne fortsat må bruge overskud fra betalingsparkeringen til at bygge nye parkeringsanlæg for.

Han bakkes op af teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), som peger på, at en arbejdsgruppe under Indenrigsministeriet tidligere har afvist, at kommunerne opkræver p-afgifter af andre grunde end rent trafikale.

Vil bygge nye p-anlæg

I Århus siger rådmand Laura Hay (V), at overskuddet skal gå til parkeringsanlæg i nye bydele. Derfor betyder indgrebet ikke så meget. »Jeg oplever også, at etablering af p-pladser er det vigtigste ønske for borgerne. Jeg oplever faktisk ikke stor utilfreds med p-afgifternes størrelse,« siger Laura Hay. Og i Aalborg siger rådmand Mariann Nørgaard (V), at det er fuldstændig sikkert, at p-taksterne ikke sættes ned.

»Vi har indført p-afgifter for at forbedre trafikforholdene for bilisterne. Og det formål vil vi stadig tilgodese. Jeg synes, p-afgifter er fair i de store byer,« siger hun.

Den konservative kommunalordfører, Rasmus Jarlov, bekræfter, at formålet med indgrebet var »at stoppe den vanvittige pengeafpresning af bilister, som især Københavns Kommune står for.«

»Hvis det her i stedet bliver en stor indtægtsgenerering for staten, vil vi selvfølgelig gerne kigge på en form for kompensation til bilisterne, så det ikke bare bliver en ekstra skat på bilisme. For ideen er ikke at skabe indtægter til staten. Ideen er, at lokalpolitikere ikke længere skal have et økonomisk incitament til at hæve p-afgifterne,« siger Rasmus Jarlov.