På rette vej

Tilbageblik over et jubelår med rekordsalg af nye biler og stadig færre trafikdrab

Set i bilisternes bakspejl kørte 2006 som smurt i letløbsolie. Danskerne omsatte med så stor flid en del af friværdien hos deres lokale bilforhandler, at bilsalget slog alle rekorder i 2006 med et samlet salg på over 210.000 biler.

Dermed overhales en 20 år gammel rekord i overlegen stil: I jubelåret 1986 blev der skrevet slutsedler på 206.679 personbiler og varevogne.

Flere biler med flere hestekræfter i stadig tættere trafik. Det lyder som en medalje med en skræmmende bagside i form af flere trafikulykker.

Men også her kører udviklingen i den rigtige retning: Vi kom i 2006 tæt på 320 trafikdræbte. Fortsat for mange, men dog færre end i 2005, hvor tallet nåede det hidtidige lavpunkt. Og samtidig et skud for boven af kritikerne af de hævede fartgrænser på motorvejen, der blev indført i 2005.

Tendensen er krystalklar: Det brede flertal af bilister kan - godt hjulpet af truslen om klip i kørekortet - sagtens administrere den højere fart.

De to rekorder hænger uløseligt sammen. Går det galt, sidder stadig flere danskere i en moderne bil med alt i sikkerhedsudstyr. ABS-bremser og seks airbags er blevet normen, lige som ESP - elektronisk antiskrid - redder stadig flere fra overhovedet at få brug for luftpuderne.

Selv varevognene skal nu være udstyret med elektronisk »støttehjul«, mener et flertal i Motorjournalisternes Klub Danmark: I november kårede den Ford Transit med ESP til Årets Varebil.

De fleste bilmærker har set skriften på lystavlen: Da den koreanske billigbil Chevrolet Aveo i februar dumpede med et brag i Euro NCAPs crashtest, var der ingen pinlig udenomssnak fra den danske importør.

»Vi lader være med at tage Aveo til Danmark«, lød reaktionen, der med garanti gav fabrikken i Korea noget at tænke over.

Apropos garanti. 2006 blev ogsååret, hvor Kia satte ny rekord for, hvor meget garanti, der ydes på nye biler. Når »Golf-spilleren« Ceed får Danmarkspremiere til marts, bliver det med 7 år/150.000 kilometers garanti på hele bilen. Tiden må vise, om Kia vinder nye kunder på det selvsikre tilbud, men koreanerne lægger i hvert fald voldsomt pres på konkurrenterne til gavn for forbrugerne.

I hovedstadsområdet og de største provinsbyer er trafikken nu så massiv, at selv Venstre er begyndt at tale om bompenge og trængselsafgifter. Selv om der ikke findes bilister i højkonjunktur-Danmark, der kører så meget som én meter for sjov i myldretidstrafikken.

Og i Københavns city koster det nu 25 kroner og måske snart 35 i timen at parkere. Og såvel i hovedstaden som rundt i landet vanker der »dummebøder« på 510 kr., hvis man ikke lige har fattet reglerne.

Resultatet er, at mange begynder at svigte city, når det gælder besøg i stormagasinerne, spisesteder, teatre, biografer, caféer og i Tivoli. De finder i stedet et center i Lyngby, Taastrup, Rødovre og på Amager f.eks.

Vi har fået rigtig mange biler i dette land, men det er ikke altid lige let og billigt at bruge dem.