Ny tre-dages musikfestival med plads til 15.000 gæster er klar på Frederiksberg til sommer

Til juni næste år fyldes Søndermarken af 15.000 festivalgæster, når SYD FOR SOLEN rykker ind med med en bred vifte af danske og udenlandske musiknavne. Festivalen varer i tre dage og satser på at sælge endagsbilletter, fortæller arrangøren, som har et særligt forhold til parken på Frederiksberg.

Vanguard Music Festival er et af de arrangementer, der gennem tiden har fundet sted i Søndermaken – her et foto fra 2015. Til sommer rykker »Syd for solen« ind i de grønne omgivelser tre dage i juni. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Der har været stille i Søndermarken på Frederiksberg alt for længe.«

Sådan indledes pressemeddelelsen om en ny festival, der bærer navnet SYD FOR SOLEN, og som tre dage i juni 2022 kommer til bryde stilheden med 15.000 gæster og en række musiknavne, der stadig er hemmelige – men som snart offentliggøres.

»Jeg kan dog allerede nu afsløre, at vi kommer til at satse på en relativt bred musikprofil med både de store danske og internationale stjerner og dem, der er godt på vej til at blive det,« siger Nikolaj Thorenfeldt, ceo i musikagenturet smash! bang! pow!, som står bag den nye festival.

»Musikken bliver ikke specielt genreinddelt, men fra år til år vil vi variere i forhold til, hvilke artister som vi synes har noget på hjerte,« tilføjer han.

Til gengæld taler han gerne om, hvorfor det netop er Søndermarken, der lægger græs til festivalen.

»Vi har i lang tid gerne villet afholde en festival, men vi har ikke kunnet finde det helt rigtige sted. Det har vi fundet nu. Vi synes, Søndermarken er et outstanding sted til formålet. Der er let adgang for alle i København og på Frederiksberg. Du kan gå ud ad døren klokken 14 og være hjemme igen klokken 00.30. Du skal ikke planlægge overnatning. På den måde er vi et alternativ til de store festivaler ude af byen,« siger han.

Konkurrence om gæsterne

Festivalen kommer primært til at sælge endagsbilletter – og det er ikke tilfældigt.

»Vi bor i en by, hvor der er et ekstremt stort udbud af oplevelser, og det er det markedsparameter, vi er oppe imod. Vi konkurrerer ikke kun med andre festivaler, vi konkurrerer også med begivenheder som Tour de France, når der er EM i fodbold, eller når der lanceres en ny menu på  Alchemist – for bare at nævne nogle ganske få. Derfor tror vi på modellen med endagsbilletter,« siger Nikolaj Thorenfeldt, der også understreger, at en musikfestival med plads til 15.000 er mindre end normalt.

»Mange andre events har plads til minimum 30.000 gæster, så der kommer vi også til at adskille os,« siger han.

Med navnet SYD FOR SOLEN ønsker arrangørerne blandt andet at skabe en poetisk klang, som passer til Søndermarkens historie, fortæller Nikolaj Thorenfeldt.

»Siden Adam Oehlenschläger havde sin daglige gang i parken, har Søndermarken været et sted, hvor folk har kunnet søge fordybelse og gå på opdagelse. Det er det, haven repræsenterer, og det der var tanken, da den blev opført som en del af naturromantikken. Når man arbejder med en ramme, der har en historie, er det vigtigt, at man respekterer det, man træder ind i, og at man bruger det rigtigt,« siger han.

Billetterne, som koster 650 kroner per dag, sættes i salg, når de første navne på plakaterne offentliggøres i løbet af november.