Virksomheder har behov for et andet menneskesyn

Ledelse. Ledelseskommission har fokus på afbureaukratisering og innovation. Men hverken offentlige og private virksomheder må glemme ledelse gennem mennesker.

Både LO-arbejdere og akademikerne savner chefer, der er til stede og ikke gemmer sig bag skriveborde og mere eller mindre verdensfjerne styringsteorier, skriver Nanna-Louise Wildfang Linde. Arkivfoto: Iris
Læs mere
Fold sammen

Regeringens ledelseskommission er i denne tid ved at lægge sidste hånd på det arbejde, der – i samarbejde med virksomheder, institutioner og borgere – skal pege på fornyelser af den offentlige sektors ledelse.

Der er allerede peget på mange gode elementer: Detailstyringen skal begrænses, så projekter og medarbejdere ikke taber pusten i bureaukrati og mikro-management, og så skal der satses på nye og smartere ledelse: Innovationen skal op i gear.

Det er gode elementer, der både kan og bør styrkes i både den offentlige og private sektor. Men der er én faktor, som måske i for høj grad mangler i den hidtidige debat, og som i øvrigt er gældende for både offentlige og private virksomheder: Det nærværende lederskab, der handler om, at man på alle moderne arbejdspladser nu engang opnår resultater gennem andre mennesker – og at de stiller krav om nærvær, tillid og plads til selvstændighed.

En række aktuelle analyser understreger, at både LO-arbejdere og akademikerne savner chefer, der er til stede og ikke gemmer sig bag skriveborde og mere eller mindre verdensfjerne styringsteorier. Den moderne leder skal ud på gulvet, være tæt på sine folk – og have tillid til dem.

Det er også grunden til, at vi i Microsoft for nogle måneder siden omlagde vores globale organisationsmodel i den måske største organisationsændring i selskabets nyere historie.

Microsofts interne organisation har i vid udstrækning været opbygget i klassiske afdelinger, herunder med fokus på forskellige salgsområder, hvilket har betydet, at selskabets dybdespecialister inden for både industrier og teknologier har været mindre vigtige. Det bliver nu ændret, så langt flere medarbejdere arbejder på tværs, i team og med tydeligere ledere til at binde indsat­serne sammen.

Der er ikke noget at sige til, at også Ledelseskommissionen arbejder med de skillelinjer, som i årtier har præget ledelsestænkningen: Offentlig over for privat. Drift over for det mere inspirerende lederskab og så fremdeles.

Men tiden er kommet til også at sondre mellem ledelse af mennesker og ledelse gennem mennesker, hvis vi skal lykkes med de mange krav, der i disse års stilles til både offentlige og private virksomheder: De offentlige virksomheder skal være mere effektive for de samme ressourcer, og de private virksomheder vinder globale markedsandele gennem effektivitet og innovation.

I begge tilfælde er der brug for mindre traditionel styring og mere ledelse gennem mennesker – katalytisk ledelse for at bruge det begreb, jeg og vi selv arbejder med i Microsoft.

Den katalytiske ledelse med fokus på lederen som formidler. Det katalytiske betyder, at lederen hverken går forrest som vejviser eller er den, der organiserer og kontrollerer alting.

Lederen leder gennem sine medarbejdere og samarbejdspartnere, der i øvrigt ofte har fleksible og mere løse ansættelsesforhold som fastansatte, projektmedarbejdere, konsulenter og leverandører. Lederen er formidler og koordinator.

Det stiller langt større krav end tidligere til relationen mellem lederen og medarbejderne. Det bliver en egentlig samarbejds­relation, og kvaliteten af den kan få afgørende indflydelse på arbejdets resultater. Som en dygtig leder skal man være mere til rådighed, man skal være mere lyttende og frem for alt mere parat til at lade sine medarbejdere gå forrest, »tegne butikken« og få æren, når tingene går godt.

I Microsoft har vi allerede nu set positive resultater af at lade specialisterne og de indholdsansvarlige tage langt mere direkte ansvar for udviklings- og salgsprocesserne – og lade topcheferne sikre rammerne. In­novationen er i top, og kunder og sam­arbejdspartnere føler, at de har direkte adgang uden mellemstationer.

Medarbejderne inddrages i at definere strategien, målet og vejen til målet, i tilliden til at alle kompetencer og kloge hjerner tidligt i processen kan sikre kvaliteten og ejerskabet.

Skal vi i Danmark lykkes med disse års mange krav til både produktivitet og innovation, er ledelse gennem mennesker en forudsætning.

Vi har endda gode forudsætninger for det netop i Danmark, hvor tilliden mellem mennesker er høj, og hvor kompetence­niveauet helt generelt er det samme.

Den katalytiske ledelse er et krav i alle typer virksomheder, offentlige som private. Medarbejderne forventer det, lederrollen bliver mere spændende og attraktiv, og man får bedre udnyttet den enkelte medarbejders kompetencer – til glæde for hele virksomheden.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk