Vi skylder borgere og samfund at være digitale

Der mangler sammenhæng mellem sundhedstilbud og digitale tilbud. Alt for mange blive fejlmedicineret.

Kroniske sygdomme som migræne kunne behandles bedre, hvis sundhedssystemet blev endnu mere digitaliseret mere. Foto: Iris
Læs mere
Fold sammen

I Danmark har vi over en million kroniske syge, og hundredtusindvis lider af især lænde/ryg-smerter, slidgigt og migræne. Det betyder, at flere millioner danskere hvert år er i kontakt med vores sundhedsvæsen og kommer under kortere eller længere behandlinger.

Derfor er det kun godt, at netop sundhedsvæsenet også er begyndt at følge med tiden og blive mere digitalt, f.eks. med indførslen af Patienthåndbogen og sundhed.dk. Faktisk har Danmark på grund af især sin avancerede brug af digitale offentlige tjenester og e-sundhed indtaget første­pladsen på EUs nye digitale indeks blandt de 28 medlemslande i både 2015 og 2016.

Det er godt. Men vi skylder de danske borgere mere.

Problemet er, at vi stadig ikke er digitale nok. Når fejlmedicinering sker, fordi patienten f.eks. er blevet udskrevet fra hospitalet og pludselig selv har ansvaret, men mangler nem og tilgængelig rådgivning, er vi ikke digitale nok. Når (kronisk) syge borgere ikke tager deres medicin, fordi de ikke kan komme på det fysiske apotek og hente den, er vi ikke digitale nok. Vi skal have bedre sammenhæng i sundhedstilbuddene og digitale tilbud kan netop hjælpe os med det. Hvis vi vel og mærke fortæller om dem.

Vi har alt for mange kronikere, der ikke kommer ordentligt i gang med deres medicin, eller som fejlmedicinerer sig selv, på grund af dårlig vejledning og det betyder at antallet af hospitaliseringer samt hjemme­besøg øges. Vi står altså med et stort problem for både samfundet og den individuelle patient, så hvorfor hjælper vi ikke mere til, at der ikke sker fejl i de kritiske faser – når nu vi faktisk har teknologien og midlerne?

For nylig åbnede regeringen op for, at der kan drives fuldt online apoteker, hvilket er en start, både for borgerne og for konkurrencen. Det betyder blandt andet, at man nu kan få online medicinsamtaler og bestille receptpligtig medicin og få det leveret til post­kassen. Der findes også apps som Hedia til sukkersygepatienter og Monsenso til forebyggelse af psykisk sygdom, men der burde være endnu flere digitale løsninger og borgerne bør vide, at de findes.

Vi mangler at sundhedssystemet hjælper med at formidle, at disse muligheder nu findes og støtter op omkring de digitale løsninger, så vi forhåbentlig kan få endnu flere af dem. Både fordi det kommer borgerne til gode, men også fordi dansk sundhedsteknologi, med det rigtige afsæt, har et stort internationalt potentiale. Danmark har virkelig et stort potentiale for både at være rugekasse for global ny sundhedsteknologi og samtidig markant forbedre de eksisterende sundhedstilbud til danske borgere.

En digital løsning som Apopro.dk kan blandt andet tilbyde online medicinsamtaler efter udskrivning fra hospitalet og være med til at sikre, at patienten er tryg ved sit medicinforbrug og tager sin medicin korrekt. Men det kræver altså at systemet tager et sådan initiativ til sig og formidler til borgerne, at netop disse tilbud findes.

Når vi nu investere penge, tid og ressourcer i digitale løsninger, der i sidste ende ikke kun er til gavn for borgerne, men også for samfundet, så burde disse løsninger blive stillet til rådighed og formidlet til borgerne.

For når vi kan forebygge sygdom, minimere fejlmedicinering og forværring af sygdomme ved at blive mere digitale, skylder vi ganske enkelt både borgerne og samfundet at gøre det.