Usund indkøbskultur tager livet af erhvervslivet

Synspunkt

Foto: Martin Stampe. Arkivfoto. Til trods for, at vi konstant hører, ­at det primære konkurrencepara­meter i fremtiden er »at følge med udviklingen«, dvæler danske virksomheder stadig ved forældet infrastruktur og usund indkøbskultur.
Læs mere
Fold sammen

Til trods for, at vi konstant hører, ­at det primære konkurrencepara­meter i fremtiden er »at følge med udviklingen«, dvæler danske virksomheder stadig ved forældet infrastruktur og usund indkøbskultur. Man tør ikke følge den digitale revolution, der allerede er i gang, og det vil bide dem selv i halen, når de store udenlandske giganter overtager markeder, som man end ikke kan forestille sig.

For nylig skrev flere medier, at kinesiske Alibaba planlægger at indtage det euro­pæiske marked, og skønt netgiganten hovedsageligt opererer i Asien, er værdien af handler gennem Alibaba større end handler gennem Amazon og eBay – sammenlagt. Det er denne slags nyheder, der forhåbentligt kan få dansk erhvervsliv til at genoverveje, om de nuværende indkøbsprocesser er noget, man gider at spilde tiden på.

Hos os i Agillic oplever vi, at flere store virksomheder inden for bl.a. telebranchen og finansverdenen har alt for langvarige indkøbsprocesser, så det kan tage dem år at implementere og rulle nye tiltag ud. De bruger alt for lang tid på at finde ud af, hvad de vil, og forsinker udviklingsprocessen, mens de bruger leverandørerne som sparringspartnere, inden de overhovedet ved, hvad de har brug for.

Her er det, jeg spørger mig selv: Hvornår indser dansk erhvervsliv, at det ikke er ved implementeringen af et produkt, men først når produktet er i fuldgyldig funktion, at det tilfører værdi til virksomheden? Der er hverken tid eller grund til at hvile på laurbærrene. Det er bare med at komme i gang og så justere og tilpasse undervejs.

Det er sørgeligt at se, hvordan dansk erhvervsliv graver sin egen grav. Man tænker i de samme historiske kasser, som man altid har tænkt i: Enkelte teknologier frem for hele forretningsløsninger, produkter fremfor services, og man glemmer kundernes helhedsoplevelse af brandet.

Kunderne kræver og fortjener en relevant og personlig oplevelse, og dét har de store udenlandske giganter forstået. Samtidig har de forstået at tilpasse sig og følge med den digitale revolution, hvor Cloud, Analytics, Mobile og IoT danner fundament for sikre og skalérbare software services. En ny æra inden for infrastruktur og kultur, der gør dem i stand til at gå ind i hvilken som helst business, de vil på meget kort tid.

Så kære erhvervsliv i Danmark: Det skal være slut med syge budrunder og spildt tid på gammeldags beslutningsprocesser, for de virksomheder, der har modet til at tænke agilt og træffe hurtige beslutninger, vinder i det lange løb – mens de, der sidder fast i de gamle, langsommelige indkøbsprocesser med regler fra oldtiden, bliver overhalet indenom.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk