Uber skal være lovlig - det handler slet ikke om taxa-chauffører

DEBAT: Det er tvingende nødvendigt, at Danmark tilpasser lovgivningen, så vi – fremfor at bekrige fremtiden - begynder at drage nytte af de muligheder, de nye eksponentielle teknologier giver, skriver ekspert i disruption.

Debat: Det er tvingende nødvendigt, at Danmark tilpasser lovgivningen, så vi – fremfor at bekrige fremtiden - begynder at drage nytte af de muligheder, de nye eksponentielle teknologier giver, skriver ekspert i disruption. Fold sammen
Læs mere
Foto: DANIEL IRUNGU

I stedet for at køre retssager og tale om taxachaufførers rettigheder, burde man tage imod Uber med åbne arme og begynde at se mulighederne, lyder det kontant fra Lone Thier, der lever af at holde foredrag og workshops om disruption.

»Vi kan enten stikke hovedet i busken og lade som om, at verden ikke forandrer sig i vores kongerige, eller vi kan tage imod udfordringen og gøre vores lovgivning passende til den tid og fremtid, vi lever i. Dét, der hidtil har bragt os velstand, vil ikke bringe os videre. Dertil er verden under alt for hastig forandring – derfor nytter det ikke længere at være indadskuende, kortsigtede og blive ved med at gøre mere af det samme,« siger hun og fortsætter:

»Det her handler ikke om, hvorvidt Uber-chaufførerne skal betale skat eller ej - det er en helt anden diskussion. Det handler om at forholde sig til potentialerne i de eksponentielle teknologier og den vækst og udvikling, de kan være med til at skabe. Så lad os nu stoppe med at tale om, hvordan Uber stjæler taxachaufførernes arbejde og i stedet om, hvordan Uber er med til skabe nye erhverv, nye arbejdspladser og øget vækst.«

Nye teknologier og lovgivning

Ifølge Lone Thier vil vi de kommende år se en lang række eksempler på, at teknologien udfordrer lovgivningen og måden, vi handler på og indretter vores samfund.

»Hvad gør den nuværende lovgivning, når vi næste år ser en app diagnosticere og foreslå behandlingen af almindelige sygdomme mere præcist end 10 læger? Den app er under udvikling i USA. Hvad betyder det for os patienter, og hvad betyder det for lægerne og deres rettigheder? Det er ikke let, men summa summarum er, at teknologi, der gør det lettere, billigere og bedre altid vil være i forbrugernes tjeneste,« siger Lone Thier og uddyber:

»Derfor er det selvsagt også afgørende, at vi i Danmark som et innovativt land begynder at interessere os for, hvordan vi tilpasser lovgivningen til den teknologiske nutid og fremtid, som banker mere og mere på. Så vi anerkender tjenester som Uber som en vigtig del af og et skridt ind i fremtiden. Vi skal lade os inspirere i stedet for at skabe fjendebilleder af teknologi og robotter.«

Taxachaufførerne er ikke omdrejningspunktet

Ifølge Lone Thier er det i det hele taget påfaldende, hvordan diskussionen og konsekvenserne af Uber primært handler om taxakørsel.

»Konsekvensen af en "Uber" rækker langt videre end kun at tale om taxachauffører. Uber kommer ultimativt til at fjerne det attraktive ved at eje en bil. DET er en endnu større disruption – og det kommer til at ske.  Når der er selvkørende biler, der kan hidkaldes med en app, er det ikke længere attraktivt at eje en bil.,« siger hun og fortsætter:

»I stedet for at bekrige Uber, skal vi brede forretningsmodellen ud i Danmark og blive rigtig dygtige til den. Det Uber gør i første skridt er at lave forretning på at udbyde en uudnyttet ressource som en bil, der står ubrugt hen. Hvorfor er det skidt? Vi kan lade os inspirere, så vi selv kan bygge platforme og lave forretning ud af at tilbyde uudnyttet kapacitet i mange forskellige former. Tænk hvad det eksempelvis kan gøre for en smykkebutik, hvis det pludseligt bliver så let, nemt og billigt at leje smykker, at det attraktive ved at eje smykker forsvinder. Og tænk hvilken forretning det firma får, der udvikler den platform med tilhørende app. Det er Airbnb og Uber-modellen sat i spil.«