Turismesucces kæmper med akut mangel på arbejdskraft

Regeringen må forstå, hvad der skal til for at nå ambitiøse mål for dansk turisme.

Det vælter ind med turister til Danmark, men der er lang vej til at nå nye, ambitiøse mål. Arkivfoto: Liselotte Sabroe
Læs mere
Fold sammen

Dansk turisme rider på en vækstbølge og har trodset konjunkturernes blæst og storm siden 2008. Resultatet er rekord på rekord. I 2015 kunne dansk turisme registrere 49,1 mio. overnatninger. Dette tal er allerede steget med 6,5 pct. i 2016. Det er den næsthøjeste vækstrate for Nordeuropa.

Dansk turisme står nu for en omsætning på 95 mia. kr. og beskæftigelse til 115.000 personer, og vi ved allerede, at 2016 har overgået 2015.

Regeringen har sat ambitiøse mål for dansk turisme. Det glæder både HORESTA og Danske Regioner. Men klare mål kræver også, at regeringen følger op, så erhvervet og andre aktører får rammerne til at nå målet. Vi vil derfor gerne kridte turismebanen op for regeringen, så I ved, hvor boldene skal slås, når I vil skabe permanente private jobs nord for Padborg.

Senest har Danmark fået en national turismestrategi, der har som mål, at Danmark skal øge turismeerhvervet med 45 mia. kr. frem mod 2025, og det er et mål, vi glæder os over. Men hvis vi skal nå mållinjen i 2025 kræver det, at vi sætter tempoet op og vælger at investere i turismeerhvervet.

Væksten har medført akut mangel på arbejdskraft i hotel- og restaurationsbranchen. Det betyder, at man i 2015 forgæves forsøgte at rekruttere 1.500 medarbejdere – et tal, der sidste år steg til 1.900. 13 pct. af serviceerhvervene oplevede manglen på arbejdskraft som en begrænsning for deres erhverv. Det er en stigning på fem procentpoint på bare tre år. Danmark er derfor nødt til at handle.

Flere unge bør vælge en erhvervsuddannelse: For femten år siden valgte 31,7 pct. af landets unge en erhvervsuddannelse efter folkeskolen.

I dag er tallet kun 18,4 pct. Sammen med arbejdsmarkedsparter, erhvervsskoler og virksomheder har regionerne og HORESTA igangsat flere initiativer for at højne antallet af uddannede inden for turismeerhvervet landet over. Samtidig afvikler vi sammen med andre aktører konkurrencen Skills, hvor studerende fra eksempelvis kokkefaget dyster mod hinanden. Det er en lektie, vi skal blive bedre til: dyrk vores talenter.

Danske Regioner og HORESTA har derfor lagt særlig energi i at arbejde for aftaler om oprettelse af praktikpladser til de unge på erhvervsuddannelserne. Men det kræver også politisk vilje og flere investeringer i de unges erhvervs- og uddannelsesmuligheder i fag som turismeerhvervet, hvor der rent faktisk er en jobmæssig fremtid.

Vi skal tiltrække investeringer i turismens fysiske rammer. Disse investeringer skaber rammerne for Danmarks iværksættere og forbedrer vores evne til at tiltrække turister og erhvervsgæster. Vi kan nå vores 2025-mål ved at prioritere TurismeDanmark på lige fod med det øvrige ErhvervsDanmark. Det vil bringe den nødvendige kvalitet i spil, som er helt afgørende, når vi skal indfri potentialet for 50.000 nye faglærte og ufaglærte jobs frem mod 2025.

Vi ser allerede nu gode eksempler på investeringer i turismen ved projekter som »Inspiring Denmark« i Region Syddanmark, der arbejder målrettet for at tiltrække kongresser til Syddanmark. Eller i Region Midtjylland, hvor der er iværksat et treårigt program for at løfte regionens kulturturismes langsigtede forretningsgrundlag, som allerede har bidraget til rekordovernatningstal i Østjylland.

Når vi skuer uden for Danmarks grænser, kan vi konstatere, at offentlige og private investerer langt mere i turismeerhvervet. Fremtidens job er også inden for service- og oplevelseserhvervet. Danmark har et unikt turismepotentiale, som vi skal forstå at udvikle. Vi skal styrke det offentlig-private samarbejde, så vi med sikkerhed kan skabe arbejdspladser og en sikker fremtid for danske arbejdstagere.