Trustpilot-chef: Bevar den entreprenante uskyld

Sådan leder du en virksomhed, der går fra startup, hiphop til big business på få år. Ifølge Anne-Marie Finch, der er vicepresident i Trustpilot med ansvar for Global HR & Talent, kræver det en religiøs indstilling til kulturen, for virksomhedens DNA er afgørende.

ARKIVFOTO: Anne-Marie Finch, HR-direktør i Trustpilot. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Den entreprenante uskyld er uskyldig. Der er få sekunder fra tanke til handling. De kreative idemagere møder op på en legeplads for voksne og snakker ikke et 8-16 job, for de er beskæftiget med deres passion.

Efter flere års ansættelse i en stor virksomhed blev jeg udnævnt som HR-ansvarlig for et af de mellemstore datterselskaber i 2010. Velkomsten var blandet. Jeg blev i begyndelsen anset som skyldig. Skyldig i potentielt at fjerne al uskylden, som netop udgjorde en skyhøj kundetilfredshed blandt selskabets trofaste kunder.

Jeg var corporate. Datterselskabet var entreprenant. Som corporate forstod jeg mig ikke på kultur, kundeloyalitet eller auto­didakte iværksættere. Jeg var akademisk, procesorienteret, talte et sprog i forkortelser og gik helt anderledes klædt. Hvad der andre steder hedder Casual Friday var her Casual Every Day.

Jeg ankom fra fyringsrunde nummer otte med kolleger, der skulle løbe endnu hurtigere med færre hænder, og ud til nye kolleger i fronten, der i starten gik op i, om bollerne til morgenmaden ikke var lunet nok, som var et af emnerne blandt flere tilsvarende i min indbakke.

I løbet af mine tre første arbejdsdage modtog jeg søde velkomstmails, men også mails, hvori der stod »Der stinker af headquarter« eller »Der er gået headquarter i den«. Det første halve år var derfor én lang vandring op ad bakke, og jeg følte mig stigmatiseret og omgivet af forkælede medarbejdere.

Det tog tid og tålmodighed at vinde tillid, for mine nye kolleger ville for alt i verden fastholde deres entreprenante uskyld. Den skulle jeg og min corporate tilgang ikke influere på. Overhovedet. Dette var folks eksistentielle grundlag og kommercielle religion om autentisk kundeomsorg.

Jeg lyttede og lærte. Jeg aflærte og tillærte endnu mere for at kunne guide mine kolleger til at aflære noget og tillære andet. Det var nødvendigt, for mobilkrigen rasede, og vores markedsposition var udfordret. Vi kunne ikke mere være vækstfede alene, spendere derudaf og betragte os selv som uopnåelige. Vi var nødt til at tænke mere strategisk og lønsomt og professionalisere forretningen. Det kunne jeg hjælpe med, men jeg var nødt til at tale sproget først og blive budt indenfor.

Fire år senere blev jeg global HR-ansvarlig for vækstvirksomheden Trustpilot. Min start her var en anden, da jeg forstod den entreprenante hverdag, og det var nødvendigt, for vi stod til at skalere helt vildt globalt.

I dag, to år senere, har vi fordoblet antallet af medarbejdere. Vi identificerer os fortsat som en startup-virksomhed. På den ene side vil vi gerne være voksne og fornuftige, men på den anden også fortsat legende, barnlige sjæle, der nytænker og hylder hinanden fra det mindste til det største salg og geniale ideer.

Vi har så travlt med at indtage verden, at vi ikke har tid til at vente på den rette infrastruktur, så vi bygger løs, mens der er jordskælv.

Vi er over 500 mennesker og 42 nationaliteter, fordelt på seks kontorer i København, Berlin, Melbourne, London, New York og Denver, og en ny udfordring møder os oftere og oftere: Hvordan bevarer vi vores entreprenante uskyld?

Hos Trustpilot har svaret været, at vi er næsten religiøse omkring værdien af Culture Fit, når vi ansætter, så flere interessenter indgår obligatorisk i hver eneste ansættelsesproces. Alle nyansættelser skal derfor passe til kultur-DNAet hos Trustpilot, og det er helt afgørende og et direkte kompetitivt parameter for vores evne til global succesfuld skalering. Spørgsmålet er, om den entreprenante uskyld overhovedet kan fastholdes, hvis kulturen ikke består.