Trepart: Pas på med ensidigt digitalt fokus

Vi har brug for flere IT-eksperter, men det er mindst lige så vigtigt med medarbejdere med forretningsforståelse.

Erhvervsledere efterspørger medarbejdere, der er særligt dygtige til kunder, relationer og salg. Arkivfoto: Iris Fold sammen
Læs mere

Statsministeren har netop skudt de nye trepartsforhandlinger om voksen- og efteruddannelse i gang. Kompetenceudvikling er en vigtig del af løsningen på de udfordringer, vi står overfor på det danske arbejdsmarked med mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Det er derfor afgørende, at systemet bliver mere attraktivt og kan være med til at hjælpe med at klæde arbejdsstyrken på med de rette kompetencer.

Arbejdsmarkedet er under store forandringer i disse år, i takt med at digitalisering og ny teknologi spiller en stadig større rolle i mange virksomheder.

Sideløbende opstår der flaskehalse på arbejdsmarkedet, og ifølge PwCs CXO Survey 2017, hvor flere end 500 erhvervs­ledere har deltaget, er manglen på kvalifi­ceret arbejdskraft en af CXOernes største bekymringer i år.

Så meget desto vigtigere, at vi har et stærkt og effektivt system, der kan klæde arbejdsstyrken på med de rette kompe­tencer.

Undersøgelsen tegner desuden et billede af, hvad det er for nogle medarbejdere, som erhvervslederne forventer bliver særligt vigtige for deres virksomhed fremover.

Her peger flest erhvervsledere på, at medarbejdere, som er særligt dygtige til kunder, relationer og salg i høj grad er vigtige for deres virksomhed (68 pct.), mens 46 pct. af erhvervslederne peger på med­arbejdere med digitale kompetencer.

Som følge af den teknologiske og digitale udvikling er digitale kompetencer i stigende grad vigtige for virksomhederne i dag, men det er fortsat helt afgørende at have ansatte med kundevendte kompetencer.

I en tid hvor digitalisering er allestedsnærværende, er dette især vigtigt at tage med i overvejelserne om voksen- og efteruddannelsessystemet.

Vi har selvfølgelig brug for at uddanne flere IT-eksperter i Danmark, ligesom der er behov for, at de digitale kompetencer bliver løftet på tværs af uddannelses­systemet, herunder voksen- og efter­uddannelsessystemet.

Ingen tvivl om det. Men det er mindst lige så vigtigt for virksomhederne, at med­arbejderne har forretningsforståelse, er dygtige til at skabe relationer og salg samt kan tænke innovativt og kreativt.

Det understreger, at digitalisering og teknologi nok er vigtige for at fremme salg, men at medarbejdernes evner til at skabe relationer og salg samt tænke kreativt fortsat er nødvendige for væksten i et videnssamfund.

På trods af at en stor del af CXOerne er bekymrede for vanskelighederne ved at rekruttere medarbejdere, forventer langt de fleste vækst, og over halvdelen af erhvervslederne forventer at ansætte flere i det kommende år.

Det er positivt, men det kan blive svært at indfri vækstforventningerne, hvis ikke virksomhederne kan rekruttere de med­arbejdere, de har brug for. Derfor er vi nødt til at øge virksomhedernes adgang til kvali­ficeret arbejdskraft.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk