Trængsel koster dyrt for fødevareerhvervet

Synspunkt

Trængsel på de danske veje koster dyrt for fødevareerhvervet. Landbrug & Fødevarers direktør efterlyser en masterplan for den danske infrastruktur. Arkivfoto: Dennis Lehmann/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Tid er penge. Sådan lyder den gamle vending, og den giver rigtig god mening, når vi ser på danske virksomheders transport af for eksempel fødevarer.

Hvert år spilder den danske fødevare­klynge flere end 400.000 timer i trafikken. Det skyldes trængsel, bøvlede regler og manglende politiske visioner på transportområdet.

Desværre ser trængslen på det danske vejnet kun ud til at blive værre og værre. Ifølge prognoser vil tiden, vi kører i trængsel, stige med hele 66 procent frem mod 2030.

Hver fjerde lastbil i Danmark transporterer varer, der er relateret til det danske fødevareerhverv, og også på vejene færdes der landbrugskøretøjer, som er grundlaget for vores fødevareproduktion.

De spildte timer i trafikken er derfor en kostbar affære for erhvervet, som der bør gøres noget ved.

For nylig har en ekspertgruppe nedsat af regeringen fremlagt sit bud på fremtidens transport i Danmark.

Dette bud viser blandt andet, at vi kigger ind i en fremtid, hvor flere vil få dækket deres behov for transport ved førerløse biler og delebilskoncepter.

Førerløse biler vil sandsynligvis føre til, at det bliver mere attraktivt at eje en bil, og konsekvensen heraf vil være endnu mere trængsel.

Landbrug & Fødevarer mener, at der er behov for en visionær, fremadskuende masterplan for nationale infrastruktur­investeringer, der kan mindske trængslen. Masterplanen skal tage højde for ny, førerløs teknologi, og hvad den kommer til at betyde for trængslen.

Et mere effektivt transportsystem har stor betydning for fødevareerhvervets konkurrenceevne – men også for de danske trafikanter, hvor flere og flere pendler til arbejdspladser længere væk fra deres bopæl.

Det er afgørende, at hjulene bliver holdt i gang. Både i faktisk og i overført betydning.