Tovtrækningens svære kunst

Foto: Erik Refner. Peter Suppli Benson, nyhedschef
Læs mere
Fold sammen

Det har længe været som at overvære en tovtrækningskonkurrence, når talen faldt på helbredstilstanden for dansk økonomi.

Den ene dag sendte vismændene humøret mod afgrunden med vurderinger om fortsat nedtur – eller mangel på optur – for dansk økonomi. Den næste dag kunne regeringen så – tro mod det politiske projekt, som det at være i regering jo også er – så melde langt mere optimistisk ud.

Tilbage stod et land fuld af tovtræknings-tilskuere, der på egen hånd måtte fortolke udmeldingerne og selv vælge at agere i overensstemmelse med dem. Resultatet har ikke været godt. I hvert fald ikke hvis man ser på konsekvenserne for dansk økonomi, hvor forvirringen blandt borgerne og frygten for fremtiden har fået dem til at sætte sig på hænder og tegnebøger og forbruge det allermest nødvendige.

Det – kombineret med massiv afhængighed af de sløje europæiske markeder – har ført til lavvækst og ikke meget gang i de danske virksomheder, der selvsagt har svaret igen med reduktioner i bemanding og nul vilje til nyansættelser og lave investeringer.

Men er vi ved at runde det skarpe hjørne, hvor optimismen nu for alvor kan begynde at vokse?

Noget tyder faktisk på det efter et par dage, hvor både Nationalbanken og nu også regeringen har meldt ud om udsigt til vækst – omend af den beskedne slags – i 2014 og 2015.

Endnu vigtigere er det måske, at Berlingske Business’ Toplederpanel, altså den gruppe på ca. 1.000 virksomhedsledere, som vi jævnligt spørger bl.a. om økonomi og udsigterne til fremtiden, nu igen er positive – nærmest samstemmende.

Som historien i dagens Berlingske Business viser, så tror virksomhederne, set som et hele, igen på stigende vækst, på øget eksport, på øgede investeringer – og på at der i hvert fald ikke skal bruges færre hænder fremover. Det er markante meldinger, fordi gruppen, der har besvaret vore spørgsmål, faktisk er de direktører og erhvervsledere, der styrer mange af de vigtigste danske virksomheder.

Når de nu melder så positivt ud, så er der grund til at tro, at optimismen vil vokse, og at det vil smitte af – trin for trin– og måske endda få de danske forbrugere til at slå sig lidt mere løs igen.