Tør nu øjnene Saxo Bank

Saxo Bank skal have et imageskifte. Fra den frække iværksætterdreng i klassen til prominent medlem af det veletablerede erhvervsliv. Hvorfor?

Foto: Jens Nørgaard Larsen. De to stiftere af Saxo Bank - direktør Kim Fournais og direktør Lars Seier Christensen.
Læs mere
Fold sammen

Fordi Saxo Bank skal sælges på børsen inden for to til fem år, som den ene af de to Saxo Bank-stiftere, Kim Fournais, fortalte om i et stort interview i Berlingske Business Søndag. Mellem linjerne aner man en irritabel Saxo Bank-direktør, der er tvær over, at omgivelserne ikke sådan vupti reagerer, som han ønsker det. Sur og tvær over, at han og banken bliver skudt de gamle sager i skoene, sur over kritikerne og sur over, at medierne altid vælger de kritiske vinkler.

Det er forståeligt, at Kim Fournais vil have imaget ændret til det veletablerede og sikre aktiv på et tidspunkt, hvor der gøres forberedelser til at sælge hele eller dele af herligheden. Men sådan virker verden nu engang ikke, og spørgsmålet er, om Saxo Bank og stifterne er så forfulgte, som de ofte giver udtryk for.

Der er skrevet talrige jubelscener om Saxo Bank og faktisk også en hel bog om de to stiftere, Kim Fornais og Lars Seier Christensen. Og ja, stor respekt for den forretning, som de har banket op, og som har gjort værdipapirhandel til en billig råvare og dermed brudt det dyre handelsmonopol, som de etablerede banker sad på i årtier. Det giver selvfølgelig kritik hist og pist, og kunder som forsøger at spille på den kritik, hvis en investering er slået fejl. Det er nu engang spillets regler.

Saxo Bank har aggressivt – og dygtigt – kørt et image op om en iværksætterbank tilsat en politisk holdning. Har politik (og cykelsponsorat) så noget med Saxo Bank at gøre? Ja, da – det er en stor del af Saxo Banks identitetsgrundlag, brandet. Det kan man ikke feje til side, fordi man vil have omverdenen til at se på banken med de investorøjne, der om nogle år skal købe banken.

Måske Kim Fornais skulle tørre øjnene, glæde sig over succesen og erkende, at den er skabt på at være anderledes. Det ændrer en Saxo Privatbank eller en Facebook-side ikke meget på.

Det glædelige er, at to unge, energiske iværksættere er lykkedes med deres projekt – at blive milliardærer i Danmark, og det er vel også derfor, at Saxo Bank har haft og fortsat har hovedkontor i landet. Det er ikke så tosset at drive forretning ud fra Danmark.