Teknisk bilafgift vil være gigantisk administrativ lettelse

Liberal Alliance har mistet orienteringen i afgiftssystemet for biler

Foto: Bax Lindhardt. Thomas Møller Sørensen.
Læs mere
Fold sammen

Regeringen fortjener ros for udspillet om at ville sænke registreringsafgiften på biler til 100 pct. Enhver sænkning af afgiften vil gøre det muligt, at danskerne kan købe lidt bedre biler til gavn for miljø, trafiksikkerhed og mobilitet. Bilbranchen i DI har sammen med FDM og De Danske Bilimportører kvitteret for udspillet. Samtidig har vi opfordret til, at regeringen ved samme lejlighed lægger afgiften om fra bilens pris til bilens tekniske egenskaber. En sådan omlægning vil nemlig have store fordele i forhold til miljø og trafiksikkerhed, men også i forhold til at lette massive administrative byrder ved det eksisterende system.

I Deadline på DR2 torsdag argumenterede Liberal Alliances politiske ordfører Christina Egelund imod en teknisk baseret afgift ud fra synspunktet, ”at der ikke er nogen grund til at gøre afgiftssystemet mere kompliceret”. Faktisk forholder det sig lige omvendt.

Konsekvensen af den nuværende prisbaserede afgift er nemlig, at vi i dag har en lov om registreringsafgift, der fremstår som et kludetæppe af lappeløsninger, som branchen og de offentlige myndigheder hver dag kæmper med. Fordi afgiften afhænger af bilens pris, er der behov for, at hver enkelt bilhandel bliver grundigt og omstændeligt dokumenteret af bilforhandleren, så den afgiftspligtige værdi af bilen er den korrekte. Denne omfattende dokumentation er en forudsætning for en efterfølgende kontrol og verifikation af SKAT.

Skatteminister Karsten Lauritzen anslog i oktober 2015 i et svar til Folketinget, at cirka 130 medarbejdere i SKAT primært beskæftiger sig med værdifastsættelse af køretøjer. Læg dertil, at et formentligt tilsvarende antal medarbejdere hos bilforhandlere, bilimportører, leasingselskaber og udlejningsselskaber også beskæftiger sig med denne øvelse.

Hvis afgiften var teknisk baseret, ville alle disse transaktioner kunne undgås, og de mange mennesker kunne udføre noget andet og mere produktivt arbejde. Alle oplysninger om den enkelte bil i Danmark findes således i Det Digitale Motorregister, som er et særdeles velfungerende offentligt it-system. Afgiften kan udregnes digitalt og automatisk i systemet, og den ville ligge fast, da den ikke er afhængig af handelsprisen, der aftales mellem forhandler og kunde i hvert enkelt tilfælde.

I forbindelse med genopbygningen af SKAT forventes en ny Motorstyrelse fra juli 2018 at beskæftige mellem 250 og 300 medarbejdere. Hvis vi inden da har en bilafgift i Danmark, der er baseret på bilernes tekniske egenskaber, vil denne styrelse formentlig kunne nøjes med at ansætte langt færre medarbejdere. Måske ville der slet ikke være behov for en særskilt styrelse? En lavere og teknisk baseret bilafgift vil give samfundet en række miljømæssige og trafiksikkerhedsmæssige fordele. Men den vil også kunne fjerne en masse unødvendigt administrativt bøvl i branchen såvel som hos de offentlige myndigheder.