Talentmangel truer digital omstilling

Digital transformation kræver fokus på den menneskelige faktor.

Uanset, hvor meget der investeres i ny teknologi, er det Line, Line, Lars, Marianne, Mads og andre, som har direkte kontakt med kunderne. Fold sammen
Læs mere
Foto: FOCKE STRANGMANN

PwC og Dansk Erhverv har for nylig gennemført en undersøgelse blandt 600 danske topledere, som viser, at talentmangel truer den digitale transformation. Det skal jeg ikke bestride, men jeg tror, der er større bump på vejen, der skal forceres.

Niels Kryger, Digital Transformation Manager, Lyreco Fold sammen
Læs mere
Foto: pr Anne Finken.

Hunden ligger begravet et helt andet sted. I organisationerne, ude blandt de menige medarbejdere. For hvad handler digital transformation egentlig om? Flertallet af alle digitale transformationsprojekter har ét sigte, og det er at forstå kunderne bedre og skabe nye kundeservices, som kan holde konkurrenterne fra døren.

Man or machine?

Hvordan opnår virksomhederne den nødvendige agilitet og kundefokus? Man or Machine? Min erfaring fra digitale transformationsprojekter i Velux, Rockwool og nu Lyreco er, at der skal meget mere fokus på den menneskelige faktor.

»Uanset hvor mange værktøjer og talenter, der købes ind, så afhænger afkastet af investeringen i digital transformation i sidste ende af den menneskelige faktor - af Line, Lars, Marianne, Mads og alle de andre.«


IT-systemerne kan man købe sig til. Uddannelsen i de digitale færdigheder kan man også investere sig ud af, selv om jeg selvfølgelig anerkender, at kompetenceløftet kan være en udfordring. Men uanset hvor mange værktøjer og talenter, der købes ind, så afhænger afkastet af investeringen i digital transformation i sidste ende af den menneskelige faktor – af Line, Lars, Marianne, Mads og alle de andre i organisationen, som skal have kundeforståelsen helt ind under huden.

Fejlsigte i investeringerne

Det er ikke noget, man kan købe sig til. Og jeg har ikke den gyldne løsning på, hvordan man gør det. Men jeg kan med sikkerhed sige, at det ikke sker af sig selv. Når hver tredje af de 600 virksomhedsledere i PwCs og Dansk Erhvervs undersøgelse svarer, at de forventer at investere 20 procent mere i ny teknologi, så er de i færd med at investere i rammerne for digital transformation. Men hvad med den mentale transformation?

Hvad sker der den dag, teknologien er færdigimplementeret, og man holder op med at putte benzin på motoren? Hvordan får vi kundefokus ind under huden på organisationen?

Gem tegnedrengen væk

Man kan selvfølgelig hive tegnedrengen frem og investere i et stort change management-projekt, men jeg tror, at den mentale transformation kan sættes hurtigere og bedre i gang ved at sætte organisationen i arbejde.

Tag fat i konkrete kundeproblemstillinger, der er meget håndgribelige og små, som organisationen hele tiden skal løse. Kun ét succeskriterie gælder, nemlig at kunderne siger: »Det her er fedt.«

Det kræver stort mod i ledelsen at turde give slip og lade udviklingen ske gennem nye, mere autonome processer. Som leder skal man tvinge sig selv til at tænke småt og agilt og acceptere, at det nogle gange er bedre, at medarbejderne løser et konkret problem her og nu frem for at få alle divisioner involveret. Jeg tror, det er den indsats, der skal til for at skabe en kundeorienteret kultur, som i sidste ende er den afgørende faktor.