Tag til Kina og lær om smarte, grønne byer

Synspunkt. Gør verden grønnere og sæt mål for Internet of Things.

Arkivfoto. Foto: Uffe Weng  
Læs mere
Fold sammen

Internet of Things er for real og ikke bare et buzzord. Det er de over 200 smart­cities i Kina lærerige eksempler på. Og med et nyt, lynhurtigt netværk i Danmark har vi alle muligheder for at udvikle fremtidens IoT-løsninger og gå forrest med den grønne omstilling. Men de klare mål mangler.

Forestil dig, du cruiser gennem Københavns små gader, imens du læser denne klumme på førersædet.

Jeg kører forbi dig. Vores selvkørende biler er udstyret med sensorer, der giver helt ny viden om trafikken, så de lærer af hinandens fejl og forhindrer uheld. Når de selvkørende ting er lige om hjørnet – desværre ikke bogstavelig talt endnu – skyldes det bl.a., at sensorer er blevet mindre, hurtigere og billigere.

Faktisk er prisen mere end halveret de sidste ti år. Samtidig er det blevet 20 gange billigere at downloade data ifølge en ny rapport fra Boston Consulting Group. IoT er altså med rette et af tidens populære begreber – også herhjemme.

Byerne er her

Bilerne må vi vente på lidt endnu. Men byerne er her! De smarte byer.

I Kina i hvert fald, hvor der allerede er over 200 såkaldte »smart cities«. Altså byer, udstyret med sensorer, der indsamler oplysninger om alt fra folks bevægelser til luftkvaliteten.

Kineserne har især set fidusen i smarte energivenlige løsninger, som mindsker forurening. Når indbyggerne i Yinchuan smider deres slikpapir i skraldespanden, bliver affaldet automatisk komprimeret af solstråler. Og skraldemanden kommer først, når affaldsbeholderen via sine sensorer fortæller ham, at den skal tømmes.

1.000 gange hurtigere net

Danmark er på vej. For få uger siden lancerede TDC i samarbejde med Huawei et forsøg med 5G og op til 1.000 gange hurtigere net.

Næste skridt er udrulning af fremtidens netværk, som gør det muligt lynhurtigt at forbinde ting på kryds og tværs og ind i fremtiden.

På flere områder er vi allerede godt i gang herhjemme. København, der sigter mod at være CO2-neutral i 2025, installerer f.eks. lygtepæle med sensorer, så lyset hele tiden matcher behovet. Sensorerne opfanger mængden af trafik, luftforurening, støj og vejrforhold. Og med disse data kan ingeniører beslutte, hvilke lys der bedst sænker omkostningerne og CO2-udslippet. Ingen dum idé, når gadelygter tegner sig for omkring seks procent af verdens udledning af CO2.

Sæt mål for IoT

Ifølge Boston Consulting Group har danske virksomheder kun leveret en procent produktivitetsforbedring over fem år.

Men hvis vi arbejder med åbne økosystemer på tværs af industrier, skaber det helt nye åbninger for, at vi i Danmark udvikler fremtidens teknologier. Det giver Huaweis nye såkaldte XLabs-forskningsplatform eksempelvis mulighed for ved at bringe operatører, teknologiudviklere og industrier sammen, såsom bilbranchen og landbruget. Dermed får vores små og mellemstore virksomheder en gylden chance for at hoppe med på udviklingen til gavn for hele Danmark.

Viljen er der hos virksomhederne, og EU-kommissionen har flere gange udpeget danskerne som Europas mest it-venlige folk. Men Danmark mangler en klar strategi og konkrete mål for, hvad vi vil opnå med IoT. Regeringsgrundlaget er fyldt med gode intentioner. Nu skal de ud at leve.