Spildte chancer i ny markedsføringslov

SYNSPUNKT. Folketinget er ved at forspilde muligheden for at lette det daglige arbejde for stribevis af danske virksomheder. Det sker, hvis Folketinget forkaster erhvervsministerens forslag om at lempe reglerne for elektronisk markedsføring mellem virksomheder – et forslag, der støttes af et ekspertudvalg og en lang række erhvervsorganisationer, det skriver Annette Falberg, branchedirektør for DI Handel i en kommentar.

Foto: ranczandras. Arkivfoto. Et flertal i Folketinget lader til at mene, at markedsføring mellem virksomheder stadig skal være underlagt samme regler, som gælder for markedsføring over for forbrugerne. Det giver ingen mening og giver ekstra administration for virksomhederne.
Læs mere
Fold sammen

Et flertal i Folketinget lader til at mene, at markedsføring mellem virksomheder stadig skal være underlagt samme regler, som gælder for markedsføring over for forbrugerne. Det giver ingen mening og giver ekstra administration for virksomhederne.

I praksis betyder reglerne, at det kan være svært for to virksomheder, der løbende handler med hinanden, at sende mails til hinanden. Det skyldes, at sælger skal have samtykke fra den enkelte person i kundevirksomheden for at sende tilbud via e-mail. Det vil sige, at hvis sælger sender et tilbud til Gitte, som sælger plejer at gøre, men Gittes auto-reply fortæller, at hun er på orlov og ønsker mailen sendt til Linda i stedet, så må sælger ikke sende mailen til Linda uden et samtykke fra Linda først. Det må kunne gøres mere smidigt.

DI mener, at politikerne bør benytte den igangværende revision af markedsføringsloven til at lempe de meget stive regler. Dermed ikke sagt, at der skal åbnes en ladeport. Vi har lagt afgørende vægt på, at en ændring af de eksisterende regler skal lette den daglige kommunikation mellem virksomhederne, uden at de spammes med uønskede henvendelser. Forslaget fra erhvervsministeren rammer den rigtige balance med indbygget beskyttelse af modtagerne mod spam.

Der er foreslået tre gode og enkle regler for, hvornår det mellem virksomheder bør være muligt at sende elektronisk markedsføring uden forudgående specifikt samtykke. Der skal være tale om en eksisterende kunderelation; der må kun sendes markedsføring, som er relevant for modtagerens arbejde; og der skal være nem mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser. Dertil kommer den yderligere sikkerhed, at regeringen har varslet en evaluering af reglerne om to år.

Men her i Folketingets afsluttende behandling af forslaget lader ambitionerne om en tidssvarende lovgivning til at være forsvundet.

Det er uheldigt, når noget, der kunne være enkelt – handel mellem virksomheder – kompliceres. Derfor er det en ærgerlig forspildt chance, som vi håber, at partierne vil rode bod på her i den afsluttende fase af lovens behandling.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk