Smid de gamle (u)vaner over bord

Serie. Vi er lige så gode til at eksekvere en ny strategi, som vi er til at være på slankekur.

Fire ud af ti har været på slankekur det seneste år – og aldrig har vi vejet mere. Arkivfoto: Iris
Læs mere
Fold sammen

Det føles ubehageligt, når der ikke er overensstemmelse mellem vores holdninger og vores handlinger. Det kaldes kognitiv dissonans.

Hver syvende mand har været utro. For kvinder er antallet ca. det halve ifølge en YouGov-undersøgelse. Utroskab medfører almindeligvis skyldfølelse og anger. En belastende tilstand, som vi ikke kan udholde i længden. Derfor efterrationaliserer vi, finder en »god« forklaring og indtager en ny holdning. »Det er vigtigt at leve i nuet«, »Det er klart, når det hele bare handler om madpakker, tørretumbler og børn«, »Hvad med mig – hvor er jeg i det her«, eller hvad der nu fungerer som forklaring for det enkelte menneske.

Fuldstændigt tilsvarende med slankekure. Fire ud af ti har været på slankekur det seneste år – og aldrig har vi vejet mere. Det er fordi det er svært ikke at falde i, og gøre det vi plejer. Når vi pludselig – midt i en slankekur – sidder og spiser kage, medfører det mentalt ubehag. Heldigvis kan vi forklare det med et: »Det gælder ikke om onsdagen«, eller »Vi skal også kunne hygge os sammen«, eller hvad der nu fungerer som forklaring i situationen. Mennesker er generelt 100 meter-mestre i efterrationalisering.

Og fuldstændigt tilsvarende med eksekvering af strategi. Vi ved, hvad der virker, hvordan de succesfulde har gjort, men det er ikke sådan bare lige at følge opskriften på motion, sund mad og ingen slik. Da vi bare er mennesker, har vi en iboende psykologisk tilbøjelighed til at være alt for optimistiske mht. fremtiden. Vi er »overconfidence biased«. »Til oktober er kassekreditten i nul«, »efter påske begynder jeg at cykle«, eller »næste år, når vi kan mærke effekten af den nye strategi«.

Disrupt eller dø, fail fast, digital first companies, kannibalisering som strategi, digital transforma­tion, bi-modal IT, Kodak, Uber, Airbn: Vi er helt med og ved, at handling er nødvendig.

Så vi iværksætter handling. Vi annoncerer, at vi skal være »digital by heart«, at vi skal designe nye værdikæder, og vi ansætter innovationsproceskonsulenter. Når vi bliver spurgt, taler vi længe og gerne om, at vi er midt i en digital tranformationsproces, en spændende og vanskelig rejse, vi opretter devops og nye agile enheder, der skal drive processen.

Men ser vi på os selv udefra – vil vi så se se en ny og bedre udgave af os selv?

Eller vil vi konstatere at: Vi gør, som vi plejer: Vi kaster gode penge efter dårlige. Vi holder liv i vores fat cats, som vi har fodret så ensidigt, så alt andet i virksom­heden er sygnet hen. Vi har (over)investeret der, hvor det beviseligt gav afkast. Og nu kan vi ikke finde ud af at skille os af med det igen – selv om det ville være meget lettere at starte forfra. Fordi vi er mennesker, ligger vi under for vores iboende loss-aversion.

Lidt selvransagelse: Er du gået over til Diet Coke, eller har du reelt forandret noget som helst?