Skyd ikke budbringeren

Don’t shoot the messenger, lyder det i et Shakespeare-skuespil. Problemer afhjælpes ikke ved at slå budbringeren af dårlige budskaber ihjel.

Foto: Thomas Lekfeldt

Det får ikke, hvis man altså skal tro Shakekspeare, problemet til at gå væk. Stort lige siden det skuespil blev skrevet i 1598, har man diskuteret, om man virkelig grundlæggende kan ændre en samfundsudvikling ved at tænke positivt frem for at tænke negativt.

Skal man tro en undersøgelse fra de selvstændiges a-kasse, ASE, refereret i Jyllands-Posten, så er danskerne godt og grundigt trætte af krisen, og meget ville blive bedre, hvis man slog budbringerne af de dårlige nyheder, herunder blandt andre medier, politikere, fagforeninger og interesseorganisationer, ihjel. Hvis således pessimisterne forsvandt fra jordens overflade, og der blev givet plads til optimisterne med fokus på mulighederne, ja så ville alt straks se meget bedre ud, og økonomien ville bedres.

Hver tredje dansker mener, igen i følge ASE-undersøgelsen, at den største og egentlige barriere for økonomisk vækst og udvikling er, at den generelt negative stemning overskygger fokus på mulighederne.

Gid det var såvel. Det er tvivlsomt, om et egentligt økonomisk opsving kan tales i gang. Gæld er nu gæld, den forsvinder ikke sådan hokus-pokus. Når den europæiske gæld og i øvrigt også den amerikanske gæld hober sig op til astronomiske størrelser, så er der tale om en gæld, der ligger som en tung dyne over optimismen. Så når efterspørgslen forsvinder i en række lande, påvirker det selvfølgelig også den danske forbruger, selv om langt den største del af os rent faktisk har samme økonomiske formåen eller måske endog en bedre økonomi i dag end før krisen.

Ikke desto mindre snegler væksten i Danmark sig i disse kvartaler af sted. Og vi jubler, når væksten bare holder sig i plus.

Når det er sagt, giver det selvfølgelig god mening i en krisetid hele tiden at huske at se mulighederne og også huske at beskrive, hvad der lykkes. Her har medierne en overordentlig stor rolle. Ingen tvivl om, at den negative historie har bedre vilkår på de fleste redaktioner end den positive. Man skal dog ikke bilde sig selv og sin omverden ind at brede smil og fejen problemerne ind under gulvtæppet pludselig giver reel og varig vækst. Men ja, det kan da lindre en anelse.