Siger et billede mere end tusind ord?

Kommentar: Som virksomhed får man altid at vide, at man skal være med på de nye trends – at man skal bruge platforme og medier, som forbrugerne gør det. Det betyder i denne sammenhæng, at virksomheder skal lære at kommunikere med billeder frem for med ord.

Foto: privat. Anders Høegh Laursen kommenterer billedbaserede sociale medier.
Læs mere
Fold sammen

Et billede siger mere end tusind ord. Sådan siger et gammelt ordsprog, at det forholder sig.

At et billede har mange detaljer og lag til fortolkning, kan man sagtens forstå. Men hvorfor er det relevant i en klumme om markedsføring og medier?

Fordi det indfanger en udvikling i mediebilledet netop nu og derved er noget, som virksomhederne må forholde sig til.

De sidste par år er billedbaserede sociale medier eksploderet: Instagram, Pinterst og Snapchat har vundet indpas i det danske sociale medielandskab, der ellers har været domineret af Facebook som ventil for forbrugernes trang til at poste og dele for at vise, hvem man er, og hvad man står for. De billedbaserede sociale mediers udbredelse hænger langt hen ad vejen sammen med, at så mange danskere nu ejer en smartphone med et godt kamera (65 pct. ifølge Gallup, juni 2013). Tilsæt et flot eller sjovt filter, som f.eks. er indbygget i Instagram, og selv mine egne snapshots ser næsten professionelt indbydende ud. At enhver kan tage billeder med personlighed, og når-som-helst og hvor-som-helst kan uploade dem på internettet, har været afgørende for de nye sociale medier succes.

Som virksomhed får man altid at vide, at man skal være med på de nye trends – at man skal bruge platforme og medier, som forbrugerne gør det. Det betyder i denne sammenhæng, at virksomheder skal lære at kommunikere med billeder frem for med ord. For mange virksomheder betyder det et ubehageligt kontroltab. Billeder lader fortolkningen være op til modtagerne, og modtageren kan skabe historier, som ikke nødvendigvis er præcis lige den historie, som virksomheden ville foretrække at kommunikere – medmindre det er et klassisk produktfoto – men dét får man nok ikke mange fans af.

Tab af kontrol, jovist. Men fokus på billeder giver en masse spændende muligheder for at engagere forbrugerne og gøre dem til en del af virksomhedernes historiefortælling. Med billeder kan vi skabe en anderledes og måske mere intuitiv historie omkring brands.

Mange af de visuelle tjenester vil sikkert ikke overleve nyhedens interesse. Alligevel er tendensen interessant som et udsagn om, hvordan måden, vi kommunikerer med hinanden på, er under forandring.

Er det skrevne ord for alvor truet? Sikkert ikke, men måske er det på tide at se billeder og ord som mere ligeværdige virkemidler til historiefortællingen om en virksomhed, dens services og produkter. Så start i det små derude. Test, hvad brandet kan bære, og se, hvordan jeres kunder modtager billedfortællingerne.