Sig goddag til din personlige shopper-robot

Media. Hvordan sælger man noget til en generation, som i stigende grad giver private chatservices monopol på deres kontakt med omverdenen? Mød chatbotten.

Millenial-generationen foretrækker at kommunikere med virksomheder gennem chatservices som WhatsApp og Facebook Messenger. Der er stort potentiale i ikke bare at yde kundeservice, men også at sælge produkter direkte til de unge via chatbeskeder. Illustration: Iris
Læs mere
Fold sammen

En trofast talemåde inden for markedsføring fastslår, at man skal møde målgruppen, hvor de er.

Når det gælder millenial-generationen (unge i alderen 15-35), skal det møde helst foregå digitalt via messaging-services som WhatsApp og Facebook Messenger.

Brugen af messaging-apps overstiger nu brugen af sociale medier. Ligeledes viser undersøgelser, at to tredjedele af alle unge foretrækker at kommunikere og interagere med virksomheder direkte gennem tekstbeskeder. Det er belejligt, det er hurtigt, og det er nemt.

Ændringen i adfærd afspejler dog endnu ikke den virkelighed, forbrugerne møder, når de interagerer digitalt med virksomheder og handler på nettet. I dag er langt størstedelen af virksomheders e-commerce centreret omkring store digitale shopping­sites, apps, og kommunikationen med forbrugerne er ofte drevet gennem e-mail og nyhedsbreve.

Messaging-services bruges derimod (hvis overhovedet) primært til kundeservice. Men potentialet er langt større, og nye digitale landvindinger gør virksomheder i stand til at føre 1:1-samtaler med forbrugeren og sælge direkte gennem beskedservices. Et område kendt som »conversational commerce«.

Det er her, chatbots kommer ind i billedet. En chatbot er et computerprogram, du kan kommunikere med via lyd eller tekst. En simpel version af kunstig intelligens, som kan aktiveres gennem enhver større beskedservice – eksempelvis Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat, Kik eller Apples Siri. I stedet for at skulle igennem en hjemmeside eller app kan forbrugeren her gå i dialog med virksomheden og købe direkte igennem en personlig shopper, der guider forbrugeren til det rigtige køb.

Det lyder måske som noget, der hører fremtiden til, men fremtiden er nu, og antallet af brandede chatbots vokser hver dag. Chatservicen Kik beviste for nylig i et samarbejde med flere store brands – herunder H&M, Yahoo og Sephora – at conversational commerce har potentialet til at blive den nye webshop. På bare fem måneder havde de brandede chatbots modtaget op imod to milliarder. beskeder fra interesserede forbrugere.

At erklære den traditionelle webshop for død eller døende er lige tidligt nok, men med tiden vil de nuværende platforme langsomt overflødiggøres, og den primære kontakt mellem kunde og virksomhed vil foregå gennem personlige shopper-robotter.

Rådet herfra er derfor: Tag godt imod chatbotten. Brug nogle af din virksomheds digitale ressourcer på at lære teknologien bedre at kende. Jo før du starter, desto bedre er du positioneret til fremtiden.