Samarbejde skaber bæredygtig succes

Som ansvarlige virksomheder har vi et stort ansvar for at bevare en verden, hvor tingene hænger ­sammen.

BASF Nordic/Baltic-topchef Mark Meier opfordrer sine kolleger i dansk erhvervsliv til at samarbejde om at aflevere Jorden i god stand til de næste generationer. Arkivfoto: Iris
Læs mere
Fold sammen

Samarbejde er nødvendigt for at drive bæredygtighed – og her taler vi samarbejder og partnerskaber på tværs af industriens grænser og i hele værdi­kæden, lige fra råvareproducenter til forbrugere. Det var hovedkonklusionen på et debatseminar med deltagere fra industri, organisationer og politik, jeg for kort tid siden var vært for.

Netop dét giver stof til eftertanke. Vi er alle ansvarlige for at holde vores planet i god stand for fremtidige generationer. FNs 17 bæredygtighedsmål danner rammen for mange virksomheders arbejde med CSR og bæredygtighed. Men ikke mindst mål nummer 17, der handler om partnerskaber for at nå målene, bliver alt for ofte glemt.

Der er ingen tvivl om, at rigtig mange virksomheder arbejder på at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter. Ambitionerne er høje, men meget ofte er det svært som enkeltstående virksomhed at skabe de nødvendige resultater.

Som direktør for den nordiske del af en verdens største kemiproducenter møder jeg ofte denne udfordring i min dialog med vores kunder. For netop kemi er en integreret del af vores hverdag, og den spiller en væsentlig rolle i kampen for at sikre en mere bæredygtig verden og fremtid for os alle.

Eksperterne spår, at i løbet af de næste 30 år vil antallet af mennesker på jorden eksplodere til flere end ti milliarder, heraf vil omkring to tredjedele bo i de større byer samtidig med, at antallet af biler forventes at stige markant. Det siger sig selv, at det betyder, at efterspørgslen efter bl.a. energi og fødevarer vil stige.

Hvis vi som ansvarlige virksomheder ønsker at bevare en verden, hvor tingene hænger ­sammen, har vi et stort ansvar. Og netop her er partnerskaber vejen frem. Både mellem virksomheder og på tværs af landegrænser.

Lad mig give et eksempel på et succesfuldt partnerskab, hvor vi som kemiproducent har sikret en langt mere bæredygtig udvikling.

I takt med at der kommer flere og flere biler på vejene, kæmper bilproducenterne med at nedbringe brændstofforbruget, ved at bruge bl.a. lettere materialer. Her har vi i samarbejde med bilproducenterne udviklet flere nye letvægtskonstruktioner, som er op til 40 procent lettere end traditionelle konstruktioner i metal.

Jeg vil opfordre alle mine kolleger i dansk erhvervsliv til at tænke på, hvordan de kan indgå i partnerskaber og være med til at skabe de innovative løsninger, som betyder, at de fine tanker om bæredygtighed bliver omsat til succesfulde løsninger. Vi kan kun ændre situationen til det bedre, hvis vi samarbejder på tværs af hele værdikæden.

Alle skal være med til at tage ansvaret for at vi sammen bevæger os i den rigtige retning – så glem derfor ikke det 17. bæredygtighedsmål.