Sådan får du adgang til danskernes digitale intimsfære

Media. Alle annoncører vil i kontakt med deres kunder på de digitale platforme, men de fleste møder ­­ ad­-blocking-muren, for hvis du bare vil sælge, bliver du smidt ud. Her er tre nøgler til at blive lukket ind.

Foto: Regis Duvignau

Digitale reklameinvesteringer forventes ifølge mediabureauet IUM at stå for næsten halvdelen af det samlede reklameforbrug i 2017. Det gør os til Nordens mest udviklede digitale marked.

På trods af de store investeringer oplever 75 procent af danskerne generelt digital reklame som irrelevant. Og 90 procent af forbrugerne siger, at den manglende relevans smitter negativt af på afsenderen. Disse tal er nok ikke værre end på andre medieplatforme som tv og annoncer, men det har større konsekvenser i det digitale reklamerum, fordi dette rum i modsætning til de andre er mere privat.

Næst efter vores kønsdele er vores smartphone det mest intime, vi har.

Den ved, hvor vi befinder os, og hvor vi bruger vores tid, penge og opmærksomhed. Den er vores fortrolige, når vi skal søge på ting, vi ikke ved eller ikke vil tale med andre om. Derfor er den også super attraktiv at komme ind på som annoncør, for her har du en unik mulighed for at få en intim kontakt med dine kunder. Men det kræver, at du er relevant. Ellers vil din tilstedeværelse føles ekstremt påtrængende.

Relevans starter med at forstå, hvorfor dine kunder tilbringer tid på de digitale platforme. Det får du tre bud på her. Hvis du kan berige bare ét af disse motiver, er du godt på vej.

1. Giv mig digitale superkræfter

Vi søger digitale genveje, når vi skal blive bedre til noget eller gøre hverdagen mere effektiv. Google leder vejen her. Senest med Google Trips. En app, der udover automatisk at samle alle dine rejsedokumenter, reservationer, flybilletter, billeje, fortæller dig på stedet – uden netforbindelse – hvordan du lettest kommer fra lufthavn til hotel. Og hvad det koster.

Dertil kommer en genial planlægningsguide, der optimerer din sightseeing ud fra den tid, du har til rådighed. Check den ud på youtube.com/watch?v=ign2GmVEflw&t=8s og tænk over, hvordan du også kan gøre dine kunders tilværelse nemmere.

2. Giv mig kontrol over mit input

Vi elsker, at de digitale platforme giver os mulighed for at styre og redigere vores nyhedsstrøm. Vi elsker virksomheder, der respekterer dette og serverer deres brand i små bidder, så vi ikke kløjes i content.

Kig på Harvard Business Review.

I stedet for et traditionelt nyhedsbrev tilbyder de Management Tip of the Day. Eller Nike. De fylder ikke alt i én instagram feed, men tilbyder deres kunder flere indgange: NikeWoman, NikeRunning, NikeGolf osv.

3. Styrk min identitet

Når vi skal vurdere, hvordan vi selv eller andre ser ud, kigger vi ikke længere i spejlet. Vi kigger i telefonen.

Smarte brands tilbyder kulisser og sammenhænge, der får vores digitale jeg til at shine. Louisianas bedste marketingværktøj er installationen Gleaming Lights of the Souls. Søg på den, så forstår du hvorfor. Den tilfører en æstetisk og intellektuel rammefortælling til de besøgendes Instagram uploads. Folk elsker det.

Det er på tide at erkende, at laptops, tablets og mobiler har fået en ny rolle. De er gået fra at være vores redskaber til at være en forlængelse af vores identitet og en udvidelse af vores kompetencer. Et personligt aktiv, vi gerne vil optimere og forbedre. Hvis du som virksomhed kan spille en rolle her, lukker vi dig gerne ind. Vil du bare sælge, smider vi dig af.

I dag har mere end en halv million danskere installeret en ad-blocker. At få adgang til den digitale intimsfære kræver, at du lærer kunderne bedre at kende.