Racistisk revynummer, en »præmieperker« og mælk med en grim bismag: Her er de 10 mest læste debatindlæg i kølvandet på drabet på George Floyd

Det brutale drab på den sorte mand, George Floyd, 25. maj i år i Minneapolis har affødt massive protester i USA, og den ophedede og følelsesladede racismedebat har også kørt på fuld tryk i Danmark. Ligeså har emnet også fyldt i Berlingskes debatspalter. Her får du top 10 over de mest læste debatindlæg om racisme de sidste 50 dage.

Racismedebatten raser. 25. maj i år døde George Floyd som følge af en brutal anholdelse foretaget af en hvid politibetjent i den amerikanske by, Minneapolis, der havde presset sit knæ mod den sorte mand i adskillige minutter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kerem Yucel

1. Flemming Jensen kaldte tre unge kvinder for negre på revyscenen: »Jeg gør det aldrig mere!«

»Der var engang, hvor jeg faktisk syntes, at man gerne måtte siger 'neger',« fortæller revyskuespilleren Flemming Jensen. »Herregud, må vi nu ikke lave sjov?«

Men hans holdning ændrede sig markant efter en sketch på Sørup Herregård i sommeren 1992, hvor Flemming Jensen & Co. havde gemt en lille overraskelse til publikum. En optræden, som endte med, at tre unge, mørke kvinder stod grædende på scenen efter at de – til deres egen store overraskelse – var blevet kaldt »negre« på scenen.

»Tårerne løb stille ned ad kinderne på dem, og tårerne holdt aldrig op med at strømme, mens de tappert og smukt sang sig igennem »En yndig og frydefuld sommertid«. Jeg kan se deres ansigter for mig endnu – og høre den næsten umærkelige sitren, der var i stemmerne. Jeg gør det aldrig mere!« fortæller Flemming Jensen i dag.

Læs eller genlæs hans kronik her.

2. Asger Aamund: USA er spaltet – men det bedste af det hele er, at det er Trumps skyld

»Det hvide overherredømme eksisterer ikke mere, men myten om det lever videre i bedste velgående,« mener erhvervsmanden Asger Aamund efter drabet på George Floyd.

»Den accelererende spaltningsmyte i USA ser derfor de hvide som slavefogeder og de sorte og farvede som de facto slaver, der har fortjent deres retfærdige oprør, deres afbrænding og plyndring af butikker og politistationer, deres mord og knivattentater på ordensmagten. George Floyd er forsvundet i ildstormen,« konstaterer Aamund, inden han tilføjer:

»Men det bedste af det hele: Det er Trumps skyld alt sammen.«

Læs eller genlæs her.

3. Black Lives Matter tager fejl: Hvad pokker er der gået galt?

Hvordan kan et drab på en sort amerikaner i USA trække tråde til danske politikere? Når Black Lives Matter Danmark står foran Christiansborg og råber, at Mattias Tesfaye, Pernille Vermund og Inger Støjberg skal i fængsel, er der noget, de har misforstået, mener studerende Sebastian Kaimson, som selv er sort.

»Jeg kan af gode grunde ikke sætte mig ind i, hvordan det er at være en mørk mand i USA. Det er der ikke mange i Danmark, der kan. Men det, jeg ved, er, at man skal passe på med at hive vreden i USA ned over Danmark.«

Læs eller genlæs hans kommentar her.

4. Farida har været udlænding i Danmark i 60 år: »Jeg har aldrig mødt racisme – måske fordi jeg ikke har ledt efter den«

Farida Dahl er vokset op i Trinidad og Tobago, hvor inder-børn blev kaldt »coolie«, afrikanske børn blev kaldt »black slaves«, og de kinesiske forretningsfolk blev kaldt »flat nose and chinky eyes.«

Hun ser onde, ynkelige og uopdragne mennesker, der intet kender til respekt og medmenneskelighed. Men hun har aldrig oplevet racisme.

Læs eller genlæs hendes indlæg her.

5. »Mælk er mere end en madvare«: Derfor er racisme forbundet med mælk

Mette A. E. Kim-Larsens forskningsartikler om, hvordan etnicitet og race er forbundet med mælk, er blevet hånet af debattører, men hånen viser bare, at de har glemt deres faglighed, mener hun.

»Når en kulturkritisk analyse kan provokere ellers erfarne folk så voldsomt, at de glemmer deres faglighed og i stedet tyer til hån, er det netop fordi, den trykker på et ømt punkt i vores kulturarv. Av, hva’?«

Læs her, hvordan det hænger sammen.

6. Ali Aminali: Jeg har vænnet mig til at blive kaldt præmieperker – men det her gør mig vred

Den konservative debattør og tidligere socialrådgiver Ali Aminali har oplevet mange ting i sit virke som offentlig debattør, konservativ og med iransk oprindelse, og det meste af det kan han vænne sig til og ryste af sig. Men nu oplever han en kultur, som på en farlig måde kortslutter debatter mellem to parter, der er lodret uenige.

Læs eller genlæs hans kommentar her.

7. Lars Aslan: Black Lives Matters danske aktivister er venstrefløjens svar på Paludan

Lige så hurtigt som sympatien for Black Lives Matter-kampagnen begyndte i Danmark, ja, lige så hurtigt forsvandt den igen. Den socialdemokratiske folketingspolitiker Lars Aslan Rasmussen anklager Bwalya Sørensen – som han i øvrigt kalder en »ekstrem svovlprædikant« – og hendes retorik for at være nået rendestensniveauet. Og det er synd for kampen mod racisme.

Læs hans indlæg her.

8. Kampen mod racisme og politivold bliver overtaget af en lille gruppe aktivister

Der er en fare for, at den aktivisme, der er nødvendig for at skabe forandring, ender med at »æde sine egne børn«. Det ser man lige nu på New York Times og med anklagerne mod danske Ole Wæver, mener Jacob Mchangama.

Læs hans kommentar her, og forstå, hvordan aspekter af racismeprotesterne er dybt kontraproduktive.

9. Emilie er træt af racisme-hykleri: Folk væmmes ved ordet »neger«, men kalder mig for thailuder, kinøjser, hundeæder og risgnasker

»Det er som om, at folk kun tager afstand fra racismen, når det gælder hvide og sorte, og at man ikke helt praktiserer det, man prædiker. Man omtaler det, fordi det er populært at omtale. Når folk væmmes ved ordet 'neger', men på samme tid problemfrit kalder mine asiatiske veninder og mig for thailuder, kinøjser, hundeædere, Lingling, Chingchong eller risgnaskere, og undskylder det med humor, er det for mig ækelt.«

»Lad mig gør det helt klart – det er ikke sjovt! Du ser mig ikke grine! Jeg skal da bestemt ikke forvente en sådan opførsel. Du diskriminerer et helt folkefærd, en hel race og hele min eksistens.«

Emilie le Graff er adopteret fra Kina, og hun er lykkelig over, at vi »endelig« har fokus på racisme og diskrimination i Danmark, men på samme tid virker det til grin.

Læs her hvorfor.

10. Ali Aminali: Jeg vil ikke sidde med ved bålet og synge islamkritiske fællessange med dem fra den højreorienterede klovnebus

»Klokken var ca. 8.20. Jeg havde netop afleveret mine søn og sat mig i bilen, da en besked fangede min opmærksomhed. Den kom fra en ven og var lige til. Med en sarkastisk tone stod der »Sorry, Ali – du er en del af problemet«

Sådan indleder Ali Aminali sin kommentar om sine oplevelser med »danskheds-ayatollaher« i »den højreorienterede klovneebus«, som han på visse punkter enig med – men på andre områder er langt fra.

»Bare fordi man er enig om visse samfundsmæssige problemstillinger, betyder det ikke, at vi alle sætter os rundt omkring det samme bål og synger islamkritiske fællessange.«

Læs hele teksten her.