Psykolog: Vi har skabt en skole, hvis primære formål ikke er at få vores børn til at blomstre, men som konstant måler deres præstationer og resultater

På trods af at vores viden om børn er vokset i de seneste årtier, er det tragisk nok ikke blevet lettere at være barn.

»Børn er forskellige, og i mine øjne svigter vi dem, hvis ikke vi insisterer på at have tålmodigheden til at vente på barnets udvikling og modet til at tilpasse konteksten til børnenes behov.« Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Som PPR-psykolog er jeg dagligt vidne til, hvordan børn bliver vurderet på alle tænkelige parametre af deres udvikling. I skolen bliver de for eksempel vurderet på, hvordan de er i deres sociale kontakt; kan de indgå i fællesskabet og være fleksible? Kan de holde opmærksomheden i fælles aktiviteter eller forstyrrer de undervisningen? Kan de sidde roligt på stolen og fordybe sig, eller har de uro i kroppen? Kan de udsætte deres behov? Og i hvor høj grad evner de at regulere sig selv, når de bliver vrede?

Udover at denne evaluering kan forplante sig i vores børn i form af følelsen af at være forkert og en konstant utilstrækkelighed, så risikerer vi at overse en væsentlig pointe: Vores børn bliver langt hen ad vejen bedømt i den kontekst, som skolesystemet sætter op. Ergo er det børnene og ikke skolerne, der får en diagnose, som kommer til at præge dem resten af livet.