Ond spiral rammer samfundet, når job sendes ud af landet

Den stadigt stigende brug af outsourcing i forsikringssektoren er en ond spiral for os alle. Som landsformand for fagforeningen for medarbejderne i forsikringssektoren ser jeg med bekymring på selskabernes outsourcing.

IT-arbejdspladser sendes i en lind strøm ud af landet. Men hvad er prisen for samfundet? Foto: Erik De Castro/Reuters Fold sammen
Læs mere

Den har nået et niveau, som er problematisk både for medarbejderne i sektoren, og den danske samfundsøkonomi.

I selskabernes årsrapporter kan vi læse om, hvor gode samfundsstøtter de er. Men samtidig flytter de job fra Danmark til Indien, Pakistan, Ukraine, Litauen, Polen og andre lande, hvor arbejds- og lønforhold medfører, at opgaver kan udføres billigere. I visse lande er man tilmed begyndt at undervise medarbejdere i dansk, så endnu flere danske job kan flyttes ud af landet.

Resultatet af outsourcingen kan man aflæse på selskabernes bundlinjer, der strutter af sundhed og år efter år belønner ejerkredsen. Men her indregnes heller ikke de røde tal fra samfundsregnskabet: Det er en regning, vi alle sammen er med til at betale – ikke mindst dem, der mister deres job.

Det danske samfund mister skatteindtægter og kompetencer. Dygtige og loyale medarbejdere fyres i bundter, og i Forsikringsforbundet har vi travlt med at samle knuste skæbner op, hvor vi langt hellere ville arbejde på at skabe grundlaget for fremtidens forsikringssektor.

Hvis selskaberne i forsikringssektoren virkelig ønskede at vise samfundsansvar, så burde de penge, der angiveligt spares gennem outsourcing, investeres i at skabe ny vækst hos sektoren i Danmark. Jeg ser forsikringssektoren som en grundlæggende sund sektor med overskud til at starte nye aktiviteter og skabe vækst og virkelyst herhjemme.

Som fagforening anerkender vi, at det er ledelsen, der beslutter, hvordan selskabernes opgaver skal varetages. Men vil selskaberne bryste sig af samfundssind, så synes jeg, at de skal tænke sig om to gange, før de sender flere job ud af landet. Og måske skulle de oplyse kunderne om deres outsourcing på samme måde, som de oplyser om deres brug af grøn energi? Så kan kunderne på et oplyst grundlag træffe valg af forsikrings- og pensionsselskab.