Nyhedsfix: Digitale medier har sejret ad helvede til

SYNSPUNKT. Rapport peger på, at nyhedsmedierne gør brugerne rundtossede, skriver Ina Rosen, der er direktør i PR- og kommunikationsbureauet Operate

Vi skimmer overskrifter i hobetal på nyhedssites, men forstår sjældent pointe eller relevans, viser ny DR-rapport. Arkivfoto: Iris Fold sammen
Læs mere

Nyhedsindtryk. Smag lige på det begreb. »Nyhedsindtryk.« Forstået som at man har skimmet overskrifter og billeder, men ikke kan redegøre for pointen, historien, endsige relevansen af det, man har fået et indtryk af. Man kunne let få indtryk af, at der er sket et eller andet med KMD og Kombit.

Indtryk. Ikke indblik. Ikke indsigt. Ikke engang overblik. Det er groft sagt, hvad danskerne får ud af at besøge nyhedssites og apps ifølge DRs årlige medieundersøgelse.

60 procent af den danske befolkning bruger nyhedssites og apps til at få et nyhedsindtryk og ca. 50 procent bruger sociale medier til samme formål. Det sker mange gange dagligt i korte sessioner på ned til 20-30 sekunder.

Den adfærd, vi udviser, når vi for tredje gang i løbet af formiddagen tjekker ind i strømmen, kan sammenlignes med et fix.

Fixet legitimerer vi med, at vi selvfølgelig skal følge med. Så er man med, når der hen over frokosten tales om at KMD er ejet af en kapitalfond. Eller var det Kombit?

»Indtryk« på engelsk er »impression«. I alt for lang tid har medierne været fokuseret på »impressions«, dvs. hvor mange visninger en given side får. Mediets markedsandel digitalt udledes blandt andet af sådanne tal.

Vi giver dem det første fix, så skal de nok komme tilbage. Til flere indtryk. Skarpvinklede overskrifter og en fed visual lige til at dele, så danskerne kan få gentaget indtrykket ovre på sociale medier. Og klikker de, får vi en impression til.

Medierne klipper historier i småstykker og publicerer dem, så brugerne får dem i bidder hen over flere klik:

En pointe her, et interview der. Læs også … Relateret indhold … så brugerne får indtryk af, at historien udvikler sig. Der er noget på vej, næste gang du klikker, næste gang du kommer på besøg. KL er ikke helt tilfreds med KMD, får man indtryk af.

I jagten efter flere impressions har medierne – og her tæller jeg bestemt de sociale af slagsen med – etableret en informationsarkitektur, som mere opfordrer til indtryk end indblik.

Samtidig har medierne og store dele af den digitale kommunikationsbranche gestaltet en sandhed om, at brugerne foretrækker snackable content. Det bliver en selvbekræftende profeti.

Vi har skabt nogle svært nedbryde­lige konventioner om, hvordan indhold skal se ud digitalt. Konventioner, der rækker langt ind i andre nyhedsformater på TV og i radio. Hurtige indslag, hurtige klip, videre. Det er af og til svært at følge med, når værten i hastigt tempo skifter emne. KL har revet en kontrakt over, får man indtryk af. Men er Naser Khader egentlig dansker?

Hvis vi mener, at medierne har en vigtig demokratisk funktion, er der noget, der tyder på, at medierne har sejret ad helvede til. Og at vi som læsere er velvillige medspillere. Hurtige nyhedsfix gør os rundtossede, som det står i DRs undersøgelse. Men vi kan lide det.

Måske kan vi vejre morgenluft. Berlingskes chefredaktion skrev for nylig i et oplæg til redaktionen, som også blev offentliggjort til læserne: »Hvis vi forfalder til billigt click-ræs snarere end at prioritere journalistisk kvalitetsindhold … kan det øge mistilliden til os som medier. Hvis flere får mere mistillid til os som medier, kan det udfordre vores arbejde med at finde fremtidens digitale forretningsmodel.«

Man får indtryk af, at læserne af denne avis kan se frem til en ny model.