Nye tider: Facebook, Youtube og Instagram udfordrer tilbudsavisen

Synspunkt

Facebook, Youtube og Instagram er ved at indhente tilbudsavisen som kilde til den information, forbrugere søger, før de handler. Fold sammen
Læs mere

Facebook, Youtube og Instagram er ved at indhente tilbudsavisen som kilde til den information, forbrugere søger, før de handler.

Det viser årets Retail Buying Study, som er Nordens største shopping-­studie af detailbranchen. Studiet gennem­føres af Mediabrands hvert andet år for bureauerne iRetail og IUM.

De sociale mediers anvendelse som inspirationskilde til købsbeslutninger er mere end fordoblet på to år (fra syv pct. til 18 pct.) Det er især Facebook, Instagram og Youtube, som er blevet vigtige inspirationskilder.

Samtidig er den traditionelle tilbudsavis faldet i relevans. Et markant gennemsnitligt fald på 25 pct. på to år.

Sociale medier er for alvor blevet sin egen mediekategori, som også detailhandelen skal forholde sig til.

De sociale medier har styrket deres indflydelse på forbrugernes valg. Det sker i kølvandet på de senere års professionelle kommercialisering af sociale medier. Facebook tilbyder i dag mere præcise placeringer og målgrupper og kan sende kunder direkte til en onlinebutik. I 2015 kom Instagram med på vognen med annoncer, hvor brugere kan tagge produktbilleder og elegant lede forbrugerne videre.

Sociale medier er i udpræget grad kilde til inspiration, når det gælder interiør- og designprodukter. Hele 34 pct. af os tjekker sociale medier som kilde til ideer. Her har det visuelle Instagram på kort tid vundet stort indpas. Det gælder også, når interessen er alle slags beauty-produkter.

Sociale medier spiller også en rolle, når vi skal have nye møbler, og når vi leder efter inspiration til sport og fritidsaktiviteter, viser den nyeste research fra Retail Buying Study.

Derimod er husstandsomdelt reklame­materiale, herunder tilbudsaviser, suveræne, når husstanden søger inspiration fra bygge­markederne eller til viden om haven, vedligeholdelse og lignende. 45 pct. siger, at de bladrer i tryksager fra postkassen, når de skal i gang med boligforbedringer.

Tilbudsavisen er også en betydelig faktor, når der skal handles mad og andre daglig­varer. 35 pct. siger, at tilbudsaviser er en vigtig kilde til gode ideer til fødevarer.

Der er mange andre digitale faktorer, som detailhandlen skal tage højde for:

Halvdelen af alle køb inden for retail er kendetegnet ved, at der forud for købet har været en digital researchproces, hvor man har orienteret sig om mulighederne. »Webrooming« kaldes denne købsadfærd, og den kommer til at stige i fremtiden, viser analysen.

En digital tilstedeværelse er derfor blevet alfa og omega for at komme på shortlisten, og vinde kundens køb.

Det overrasker sikkert mange, at søgning på produktets hjemmeside vægtes lige så højt af forbrugerne, som de obligatoriske Google-søgninger, når forbrugerne er midt i researchfasen på kommende indkøb.



Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk