Novo Nordisk – heartcore eller hardcore?

Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør og kommunikationsrådgiver. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Forleden kunne man her i avisen læse historien om, at en fyret medarbejder anklager Novo Nordisk for diskrimination og bestikkelse. En ansat på et salgskontor i New Jersey har ifølge søgsmålet fremsendt nøgenbilleder af sig selv for at lokke en læge til at købe flere Novo-produkter.

En eksotisk historie, men ikke én der umiddelbart vil plette Novos omdømme. Virksomheden har som bekendt i årtier været en af kronjuvelerne i dansk erhvervsliv, og der har løbende været historier, som sagtens kunne have belastet virksomheder med en svagere position i offentligheden.

Avislæsere vil erindre, da Novo for ti år siden var involveret i en sag om patentrettigheder i Sydafrika, og nogle år senere sagen, hvor virksomheden angiveligt betalte til styret i Irak for at få del i pengene i »Olie for mad-programmet«, der var øremærket til humanitære varer.

Men Novo Nordisks omdømme har uagtet sagerne altid været stærkt og stabilt. Virksomheden har det, der inden for branding kaldes en halo-effekt, der beskytter visse virksomheder mod kriser som et skjold, hvor både journalister og andre stakeholdere lader tvivlen komme virksomheden til gode.

Halo-effekten opnås, når man år efter år demonstrerer et ambitiøst værdigrundlag, der rækker ud over den helt merkantile forretning, som også for eksempel Lego og Maersk har gjort. I Novos tilfælde har der været tale om »den tredelte bundlinje«, der tilsiger, at virksomheden har fokus på en finansiel, en social og en miljømæssig dimension, og at man løbende opgør Novos regnskab med resultater på alle tre linjer.

Novos omdømme hæver sig altså op over enkeltsagerne. Privilegiet har virksomheden fået, fordi man i årtier har gjort sig fortjent til det, og fordi enkeltpersoner i virksomhedens topledelse har investeret hele deres personlige ledelseskraft i arbejdet. Novos nuværende position bygger i så henseende ikke mindst på arven fra Mads Øvlisen, som løftede Novo Nordisk fra 3.800 medarbejdere og en omsætning på to milliarder kroner til en virksomhed med 27.000 medarbejdere og en omsætning på 45 milliarder kroner.

Mads Øvlisen selv har gang på gang understreget, at det ikke er en enkelt topchef, der alene kan gøre forskellen. Det er korrekt og sympatisk sagt – men retningen står og falder nu engang med topledelsens personlige involvering. Øvlisen har i bogudgivelse beskrevet sin egen ledelsesfilosofi som heartcore ledelse. Ledelse med hjertet og en dybtfølt tro på, hvad der skaber vækst og i sidste ende bundlinje i en virksomhed. For Mads Øvlisen handlede det først og fremmest om vækst i mennesker.

Arven har den nuværende CEO, Lars Rebien Sørensen, videreført til noget nær perfektion. Som administrerende direktør i Novo Nordisk siden 2000 har han spillet en stor rolle i, at medicinalselskabet siden dengang er blevet næsten ufattelige 660 milliarder kroner mere værd.

Men hvad så nu? Lars Rebiens kontrakt udløber i 2019, og rygterne tilsiger, at han går før. Hvad gør næste generation af topledere – bygger man videre på Øvlisens og Rebiens værdier, fornyer man dem i samklang med kravene til stadigt mere global virksomhed, eller er man ligeglad med heartcore-værdierne? I topledelsen sidder ni dygtige mænd i 40erne og 50erne, og selv om det ligger også denne signatur fjernt at være modstander af midaldrende mænd, kunne nogen få en mistanke: Er fremtidens Novo mere hardcore?

Novo Nordisk står i disse år ved en skillevej. Sagen fra New Jersey er ikke vigtig i sig selv. Men den minder om alt det, der er på spil for en unik virksomhed, der igennem årtier har bygget sin position på evnen til at læse sin omverden rigtigt og integrere værdier om ordentlighed og menneskelighed i selve kernen af organisationens beslutningsprocesser. Men alle værdier skal finde nye udtryk i en verden, der forandrer sig. Verden anno 2016 er ikke længere, som da Mads Øvlisen gik ud af kontoret i Bagsværd.

Novo skal kort sagt – for at bevare halo-effekten og det gode omdømme – forny tankerne om bæredygtighed og ansvarlighed i en global og stadigt mere konkurrencepræget verden. Heartcore 2.0.