Niels B. Christiansen: Vi skal ind i kampen, hvis vi vil være verdens førende digitale nation

Synspunkt. Vi er nødt til at komme ind i kampen, hvis vi skal fastholde Danmarks position blandt verdens førende, digitale nationer.

Danmark har en it-stærk befolkning – men vi taber terræn, skriver Danfoss-koncernchef Niels B. Christiansen, formand for Digitalt Vækstpanel. Arkivfoto: Steffen Ortmann
Læs mere
Fold sammen

Vi er et lille land – men med stort digitalt potentiale. Danmark har en it-stærk befolkning, veluddannet arbejdskraft, relativt store ­investeringer i forskning og uddannelse og en god digital infrastruktur.

Men vi taber terræn. København er kun nr. syv blandt de bedste digitale start up-­miljøer i Europa, og på investeringer i it og teknologi halter Danmark efter.

Vi er nødt til at komme ind i kampen, hvis vi skal fastholde Danmarks position blandt verdens førende, digitale nationer. Derfor blev Digitalt Vækstpanel også glad for den positive modtagelse, vores rapport fik, da vi afleverede den til erhvervsminister Brian Mikkelsen 9. maj.

Vi kom med 33 anbefalinger til, hvordan Danmark kan blive en digital frontløber. Blandt andet mener vi, at regeringen bør stille sig i spidsen for at skabe et dansk vækst- og innovationsmiljø i verdensklasse. London og Singapore har de stærkeste hubs inden for Fin-Tech, mens eksempelvis Berlin er førende på online-indhold. Hvis Danmark vil være med, bør regeringen afsætte 100 millioner kroner til at etablere en dansk vækst- og innovations-hub inden for Internet of Things, kunstig intelligens og Big Data.

Digital verdensklasse kræver massive investeringer i forskning og udvikling. Her ligger Danmark kun omkring OECD-­gennemsnittet. Digitalt Vækstpanel anbefaler, at 20 pct. af de offentlige forskningsinvesteringer fremover går til teknisk forskning, og at Innovationsfondens midler forøges med minimum 30 pct. for at styrke fondens investeringer i udvikling og anvendelse af digitale teknologier.

Vi ved, at de mest digitale virksomheder er 22 pct. mere arbejdsproduktive end de mindst digitale. Og mens 75 pct. af de større danske virksomheder er højt digitaliserede, gælder det kun 30 pct. af de små og mellemstore virksomheder (SMV). Digitalt Vækstpanel anbefaler, at man forbedrer adgangen til test- og demonstrationsfaciliteter, så de små og mellemstore virksomheder får bedre muligheder for at se og afprøve digitale teknologier. For mange SMVere opfattes det også som tungt og besværligt at benytte erhvervsfremmetilbud – derfor skal der etableres én fælles SMV-platform – som giver de mindre virksomheder én indgang til eksisterende og nye digitale tiltag.

Danmark har alle muligheder for at rekruttere talenter – vi tilbyder høj livs­kvalitet og god work life-balance. Vi er ifølge DESI-indekset digitale europamestre og verdens bedste højteknologiske test- og prototype-land med en befolkning og myndigheder, der ser velvilligt på ny teknologi. Danmark skal være samlingspunktet for globale, digitale investeringer og talenter. Det kræver ambitioner, en fokuseret indsats og villighed til at investere i forskning og udvikling – og promovering af Danmark som et af verdens førende teknologiske samfund.