NGOer har brug for digital velgørenhed

Synspunkt. Nye partnerskaber med digitalt afsæt skal sikre NGOerne penge i fremtiden

Verdensnaturfonden er blandt de organisationer, som har tilmeldt sig de digitale projekter. Arkivfoto: Martin Sylvest Andersen Fold sammen
Læs mere

Digitaliseringens vinde blæser for alvor i vores lille land, og det har allerede ændret mange brancher og medført samarbejder på kryds og tværs for at sikre overlevelse. Og her kan et samarbejde mellem erhvervslivet og de velgørende organisationer være guld værd. Ikke kun for NGOerne – Non-Govermental Organizations – men også for virksomhederne.

I NGOerne har vi de seneste syv-otte år arbejdet benhårdt på at professionalisere og strukturere vores fundraising og partner­skaber, men der er stadig meget at opnå. Det kræver, at erhvervslivet også selv rækker hånden ud, for de har også meget at vinde i et partnerskab.

Selv om vi har forskellige mål og strategier, kan vi hjælpe hinanden med at nå dem. De danske virksomheder træffer et aktivt valg med deres CSR-politik, og virksom­hedens ansatte får en ekstra dimension i deres arbejde. De vil ikke længere kun arbejde for virksomhedens bundlinje, men også spille en aktiv rolle i at løse samfundets problemer. Og i NGOerne får vi en ny, værdifuld finansieringskilde, der kan supplere de nuværende indsamlinger.

Heldigvis ser vi et stigende antal digitale løsninger, der nemmere kan facilitere et samarbejde mellem NGOer og erhvervslivet.

Overalt dukker nye samarbejds­modeller op, der er med til at finansiere NGOernes sag. Ud over den velgørende rejseportal, Goodwings, der donerer en fast del af overskuddet til en NGO, er der også DoGood; en digital og velgørende blå avis, hvor pengene ubeskåret går til din favoritorganisation og flere andre nye muligheder.

Fælles for projekter som disse er, at store organisationer som blandt andre Diabetesforeningen, Verdensnaturfonden, Folke­kirkens Nødhjælp og Børnefonden har tilmeldt sig.

Løsninger som disse kan gøre en mærkbar forskel i en NGOs finanser og være med til at løse verdens problemer.

Hvis én mellemstor dansk virksomhed eksempelvis vælger at booke deres forretningsrejser via Goodwings, er det et beløb på op til 250.000 kr., der ubeskåret går til NGOens velgørende arbejde, og uden at det øger omkostningerne for virksomheden.

Mange virksomheder er begyndt at anvende samarbejdsformer som disse.

Goodwings har bl.a. fået tilmeldelser fra mere end 70 virksomheder, og Goodwings har endvidere valgt at bruge »verdensmålene« (FNs 17 verdensmål for en bæredygtig fremtid, red.) til at skabe værdi for virksomhederne. Alle de NGO-projekter man kan vælge at støtte er nemlig »tagget« med ét eller flere verdensmål. På den måde kan selv små og mellemstore virksomheder skrive sig ind i fortællingen om arbejdet med at løse de problemer, som verdenssamfundet er blevet enige om, skal løses inden 2030.

Det er disse former for nye, digitale finansieringskilder og samarbejder med slipsene i erhvervslivet som landets NGOer skal udnytte, og som virksomhederne skal have øjnene op for. For et girokort i post­kassen og en facer på gaden er ikke længere nok i 2017.

Et partnerskab vil gøre en forskel for virksomhedens CSR-regnskab, og NGOens finansieringskilde, så de fortsat kan gøre verden til et bedre sted.