Nej, du kan ikke få en taxa!

Når man står med hænderne fulde af indkøb og tunge kufferter og er træt efter en lang flyrejse, er det mere end træls at få nej til et lift med en taxachauffør uden for lufthavnen.

Erhvervsredaktør på Berlingske, Linda Overgaard, har ordet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Ikke desto mindre var det, hvad et ægtepar kom ud for i Københavns Lufthavn. De fortæller til Jyllands-Posten, at taxichaufførerne simpelt hen nægtede at køre dem hjem, fordi turen ikke ville være længere end tre kilometer.

Rystende tilstande og endnu et eksempel på, at den danske model endnu ikke fungerer perfekt.

Lufthavnens ledelse har da heldigvis også grebet ind over for den elendige taxiservice, som yderligere sender et rigtig skidt signal til udenlandske turister og forretningsfolk.

Og fint at Produktivitets-kommissionen også har kig på taxikørsel. Ganske vist har branche-talsmænd søgt at nedgøre kommissionens udmeldinger, ligesom andre af dem der føler sig ramt, har travlt med at forklejne det faglige niveau, som professor og tidligere overvismand Peter Birch Sørensen som formand for kommissionen lægger ryg til.

Men de seneste dages beretninger fra taxaholdepladserne viser, at der er al mulig grund til at ruske op i et kørselssystem, som er et misk-mask af privat virksomhed og offentlig regulering.

En taxilicens er personlig og kan ikke sælges, har produktivitets-kommissionen f.eks. påpeget. Desuden må taxichaufførerne kun køre inden for den kommune, hvor de har fået kørselstilladelse, bortset fra at de må tage gadeture i andre områder. Det er også en faktor, som har fået professoren og hans team til at hæve øjenbrynene.

Det er ikke nødvendigvis en god ide at give taxakørsel helt fri, som det er sket i en del andre lande. For vi ønsker vel heller ikke et totalt gråt marked, hvor prisen på en taxatur hver gang er til forhandling, og hvor man risikerer at blive snydt, så vandet driver.

Men der er hårdt brug et alvorligt servicetjek af branchen, som indtil videre ikke selv har kunnet skabe ordnede forhold. At kunne få en taxa, når man har brug for det, er vigtigt for produktiviteten i samfundet som helhed og derfor også en opgave for politikerne.