Modige chefer skaber værdi på sociale medier, når de sætter sig selv i spil

Kronik. Carl Bildt er gået fra at være tidligere svensk statsminister, udenrigsminister og partileder til at være et internationalt navn med næsten 700.000 følgere på Twitter. Hvilken topchef ville ikke gerne skaffe sig et publikum i den størrelsesorden?

Lyt til Carl Bildts gode råd og få opmærksomhed: Den tidligere svenske statsminister har fået etableret et stort internationalt følge på Twitter. Arkivfoto: Dominique Faget/AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Mange danske chefer i toppen af erhvervslivet er fraværende på sociale medier. De har profiler, men de kommunikerer ofte kun, når de partout skal. Det er en skam, for det er den kontinuerlige tilstedeværelse, der stadfæster ens navn, opbygger tillid og skaber værdi for virksomheden.

I sidste uge havde vi i Kreab Academy besøg af den tidligere svenske statsminister Carl Bildt, der over for 60 ledere i toppen af dansk erhvervsliv talte om, hvordan de kan profilere sig og deres mærkesager på tværs af medier, og det stod klart: Danske ledere kan lære en ting eller to. De fleste politikere har forstået, at de på én gang skal repræsentere deres parti og sig selv på tværs af medier såsom Twitter og LinkedIn. For ingen er interesserede i at høre på et talerør, der ikke gør andet end at afspejle virksomhedens kommunikationsprofil.

Derfor må cheferne selv være både pro- og reaktive. Det gør sig gældende på den enkelte platform, hvor man skal være årvågen for at bevare overblikket og forståelsen for målgruppen. Men det gør sig også gældende i forhold til den bredere digitale udvikling, hvor platforme fødes og dør, men måske frem for alt skifter karakter og skal tilgås på nye måder. Her er det åbenlyse eksempel Twitter, hvor brugerne fik adgang til dobbelt så mange tegn.

Det kræver med andre ord en indsats at være relevant på de sociale medier. Og det kræver, at man tør favne bredt.

Her kan danske chefer lære af en mand som den tidligere svenske statsminister Carl Bildt, der naturligvis har sit fokusområde på udenrigspolitik, men tit og gerne kommenterer på andre områder og ofte har en skarp kommentar i ærmet. Han opbygger sig selv som brand, fordi han kontinuerligt er aktiv om relevante emner på en humoristisk facon, hvor hans personlighed konsekvent er tydelig.

På den måde er Carl Bildt gået fra at være tidligere svensk statsminister til også at være et internationalt navn med næsten 700.000 følgere på Twitter.

Danske chefer i erhvervslivet har også ressourcerne til at løfte opgaven, og gevinsterne er store, hvis de formår at repræsentere virksomheden og samtidig kommunikere autentisk med personligt afsæt. Når chefen er til stede som person på tværs af medier, får virksomheden ikke bare et slagkraftigt talerør, men en fortaler, der kan sikre virksomhedens license to operate i tilfælde af kriser, proaktivt bidrage til at undgå dem og endda vende potentielle trusler til muligheder.

Det er blevet min erfaring, at mange chefer er berøringsangste over for selve mediet, der derfor bliver en hæmsko snarere end et værktøj for dem. Det er vigtigt at have en forståelse for forskellen mellem Twitter og LinkedIn, hvis man vil nå sin målgruppe.

Men til syvende og sidst handler det om at have modet til at sætte sig selv i spil, afgive kontrol og fremstå autentisk på tværs af medier og samtaler; og det gør man blandt andet ved at være konsistent og give noget af sig selv.

Carl Bildt har tre konkrete råd, der kan hjælpe den chef, som ønsker at skabe værdi for sin virksomhed via sociale medier:

1. Opmærksomhed: Som chef må man kende til de samtaler, der er relevante for en selv og ens organisation. Man må være agtpågivende, for landskabet ændrer sig hurtigt på sociale medier.

2. Fleksibilitet: Netop fordi landskabet ændrer sig hurtigt, må man som chef altid være parat til at gå uden for manuskriptet og tilpasse strategi og adfærd løbende. Ellers risikerer man at lyde som en automat.

3. Tilstedeværelse: Det kan ikke under­streges nok, at man som chef må være kontinuerligt tilstede. Man kan ikke dukke op som en trold af en æske, når man lige har en bestemt sag, man gerne vil ud med. Derimod er det den velplejede profil og de trofaste følgere, der giver muligheden for eksponering ved særligt vigtige lejligheder.

Hvis man som chef formår at være fleksibel, opmærksom og personligt tilstedeværende på sit medie – og på tværs af medier – er man langt med at skabe sit eget personlige brand, der kan veksles til konkret værdi for virksomheden.