Metrostation truer Gammel Strand

Det er sidste udkald for at protestere mod opførelsen af en planlagt metrostation ved Gammel Strand i København. Byggeriet er dyrt, besværligt, ødelæggende og unødvendigt.

Byggeriet af en metrostation ved Gammel Strand vil ødelægge et enestående og uerstatteligt miljø. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gammel Strand er et dejligt sted. Måske det allerbedste i hele København.

Det vrimler med liv og gode restauranter med fortovsservering. Gammel Strands daglige brugere har et særligt kærlighedsforhold til stedet, og det trækker mange turister til.

Det er et sted, som har sin helt egen atmosfære.

Det er det gamle fisketorv. Det var her, man i flere hundrede år fra små både landede fisken og puttede den i store vandfyldte stenkar, indtil den kunne blive solgt. Nogle af stenkarrene er her endnu.

På væggen bag mig hænger et maleri, som forestiller Gammel Strand med et utal af små fiskeboder, gamle og små klinkbyggede fiskerbåde og på den anden side af kanalen en sporvogn, som de så ud midt i forrige århundrede. Fisketorvet flyttede i 1958, men på en eller anden måde er det her endnu.

Det er et godt sted. Det ligger lige så godt for lys og sol som Nyhavn, men det er på en befriende måde helt uden den Dyrehavsbakkestemning, som præger Nyhavn. Det er ikke på samme måde som Frederiksstaden med de adelige palæer og Amalienborg fornemt tænkt, men det er heller ikke så kedeligt, og det har sin egen stille fine og næsten aristokratiske charme, og det er nok derfor, at det netop er så rart at være lige her i dette åndehul i byen.

Men nu er al denne herlighed slut. Der skal bygges en metrostation kaldet »Christiansborg« på Gammel Strand.

Og det kommer til at betyde, at her bliver lige så miljøfattigt, åndsforladt og rodet som ved Nørreport Station.

Københavns vugge stod på Gammel Strand. Det var der, man byggede havn for mere end tusind år siden, og det var på en holm over for denne havn, at Absalon anlagde sin borg, hvor det nuværende Christiansborg ligger. Hvor husenes facader nu er, trak vikingerne deres skibe på land.

Under hver eneste brosten på Gammel Strand gemmer sig kulturlag, som efter de foreløbig foretagne arkæologiske prøveboringer kan have en dybde på op til 5 meter.

Hvis disse kulturhistoriske værdier ikke skal gå tabt, må hele området graves ud med krav svarende til høj arkæologisk standard.

Ifølge de foreliggende planer vil hele Gammel Strand blive en byggeplads med et højt plankeværk omkring og kun en smal passage ind til facaderne. Det vil blive vanskeligt at komme til, og fortovsservering på restauranterne vil være udelukket.

Hvis byggeriet af metrostationen gennemføres, vil Gammel Strand – når den tid kommer – være forandret, og det nuværende miljø vil aldrig kunne genskabes, for alle restauranterne vil være væk. De vil ikke kunne overleve byggeperioden. Det må forudses, at Gammel Strands sjæl bliver tabt for altid. Der kommer erfaringsmæssigt i stedet for en Nettobutik til at betjene de rejsende fra Metroen.

De foreliggende planer til nyt byrum råder ikke bod på de uundgåelige skader, og logistikken i planerne er i det hele mere end svag. Det kommer aldrig til at fungere. Her er simpelt hen ikke plads nok. Se selv planerne på www.metrocityring.dk.

Hensynet til de kulturhistoriske værdier på stedet gør det umuligt at forudsige, hvor lang byggeperioden kan blive. Dog kan det med sikkerhed siges, at den vil blive betydelig længere end for bygningen af andre metrostationer. Nok ca. 10 år.

Byggeperioden vil også blive forlænget, fordi grundvandsspejlet, som står højt på stedet, skal sænkes, og dette betyder, at husene, som bæres oppe af gamle egetræspæle, skal funderes langs hele Gammel Strand. Opgravningerne langs facaden og i ejendommenes kældre vil sammen med de andre forhold gøre det umuligt at drive erhverv i kælder- og stueplan. I Amsterdam, hvor et tilsvarende metrobyggeri er i gang tæt på kanaler og pælefunderede huse, revner husene trods ny pilotering og sætter sig i den grad, at det i adskillige tilfælde har medført, at myndighederne har måttet forbyde brug af husene. De er livsfarlige at opholde sig i.

Byggeriet, omfanget heraf og varigheden vil påføre de erhvervsdrivende og grundejerne betydelige tab. For grundejernes vedkommende også på længere sigt et værditab som følge af områdets fremtidige ændrede karakter.

Hertil kommer, at omkostningerne ved at bygge en metrostation på Gammel Strand er uoverskuelige og langt større end for andre metrostationer. Eksorbitante omkostninger er den rette betegnelse for det, det vil komme til at koste.

Det ville muligt kunne forsvares, hvis der var et virkeligt påtrængende, næsten desperat trafikmæssigt behov for en metrostation netop her, men det er der ikke.

Fra Gammel Strand og til Metroen på Kongens Nytorv er der 450 meter eller 5 minutters gang, og med den kommende metrostation på Rådhuspladsen, som målt fra den vestlige ende af Gammel Strand kommer til at ligge i en afstand af ca. 500 meter, er såvel Gammel Strand som områderne vest, nord og øst herfor godt dækket ind.

Området syd for en metrostation omfattende Christiansborg og ministerierne i Slotsholmsgade ville få en forbedring, som imidlertid kun ville være marginal, idet en metrostation på Gammel Strand i forhold til Christiansborg Slotsplads nr. 1 kun ville ligge 150 meter tættere på end metrostationen på Kongens Nytorv, som også i forhold til Christiansborg Slotsplads har en afstand på 450 meter, og det er som nævnt kun en kort gåtur.

Er dette virkelig al møjen og omkostningerne og de økonomiske tab værd? Er det værd at ødelægge det enestående miljø på Gammel Strand for altid og for så lidt?

No way. Beslutningen er forkert, og der har været gået meget stille med dørene. Alt for få er klar over, hvad der skal ske.

Det er sidste udkald.