#MeToo: Sundt arbejdsmiljø styrker bundlinjen

Krænkelse. Der hviler et stort ansvar på virksomhedsledernes skuldre. De grumme fortællinger om chikane på arbejdspladsen, kan forhåbentlig løfte fokus på det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen

Louise Dinesen er chefpsykolog i Hartmanns A/S Fold sammen
Læs mere
Foto: pr-foto Photographer Hanne Palud

I den seneste tid er der næsten ikke gået en dag uden en ny historie i medierne om krænkelser, chikane og usund arbejdskultur. Ikke bare i Hollywood, hvor lavinen som bekendt først begyndte at rulle, men også i vores nabolande og her i Danmark har vi også set flere eksempler. Spørgsmålet er, om der ikke vil komme mere i takt med, at der er støt stigende fokus på problemerne.

Selvom det måske kan være svært i en travl hverdag, hvor opgaverne står i kø og der er pres for at levere mere og mere på kortere og kortere tid, bør der være langt mere fokus på et sundt arbejdsmiljø, end der tilsyneladende har været hidtil.

For det betyder langt mere end mange tror. Et sundt arbejdsmiljø handler ikke kun om, at medarbejderne ikke kommer i berøring med farlige ting, hæve-sænkeborde eller diverse sikkerhedsforanstaltninger. Det skal der naturligvis også være styr på, men jeg oplever, at alt for mange virksomheder ikke prioriterer det psykiske arbejdsmiljø på en måde, hvor medarbejdernes sundhed bliver taget alvorligt. Og det kan være en dyr omgang økonomisk og menneskeligt, hvis det slet ikke er på ledelsens dagsorden.

Vi gennemfører løbende undersøgelser blandt en lang række danske virksomheder, og vi kan ud fra dem se, at i de virksomheder, hvor der er problemer med arbejdsmiljøet, gør følgende sig gældende: Der er højt sygefravær, der er risiko for tiltagende konflikter og mobning, der er lavere produktivitet som følge af manglende tillid og samarbejdsvanskeligheder ligesom at videndelingen internt i virksomheden kan være nedadgående (eller helt ophøre), fordi den enkelte medarbejder skjuler eller kontrollerer sine følelser.

Og det er ikke gode nyheder for virksomheden. Lav produktivitet og samarbejdsvanskeligheder kan aflæses direkte på bundlinjen, hvilket jo går ud over indtjening og mulighederne for at udvide forretningen.

Desuden er dårligt arbejdsmiljø medvirkende til at udvikle stress hos medarbejderne, hvilket er noget, som vi ser i stor stil i disse år.

Omvendt kan vi også se, at de organisationer, som arbejder systematisk med det psykiske arbejdsmiljø bl.a. har lavere sygefravær, mere videndeling og en bedre evne til at agere agilt. Vi kan også se, at disse arbejdspladser er langt bedre til at skabe følgeskab blandt tidligere, nuværende og kommende medarbejdere (f.eks. i en rekrutteringsproces).

Hele #MeToo-kampagnen gemmer på mange grumme fortællinger, og der hviler et enormt ansvar på virksomhedsledernes skuldre. Men det er mit håb, at der fremover vil komme mere fokus på arbejdsmiljøet i de danske virksomheder. Også det psykiske.