Mærsks nødvendige PR-fremstød

Egentlig minder det mest af alt om stjerneoptræden på den røde løber i Hollywood. Stjernen er dog denne gang ikke filmskuespillere og andre kendisser, og den røde løber ligger ikke i Hollywood, men ved Langeliniekajen i København.

A.P. Møller - Mærsks andet containerskib i Triple-E serien »Majestic Maersk« runder Kronborg og Helsingør-Helsingborg-færgerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Hovedattraktionen er det gode skib »Majestic Mærsk«. En velvoksen dame, næsten 400 lang – faktisk verdens største containerskib,

I denne uge, fra og med onsdag 25. september til og med søndag 29. september, er der adgang for små og store drenge samt interesserede i øvrigt til at tage en fiktiv tur på de syv verdenshave. Interessen er enorm. De 42.000 billetter til Majestic-forevisningen blev revet væk, tilbage er nu kun chance-køen. Nok er verden elektronisk, og nok kan en ny iPhone få verden til at gå amok, men titusinder af ton stål kan stadig begejstre og imponere – og ikke mindst få danskerne til at skyde brystet frem i stolthed over Mærsks herredømme på containerruterne verden over.

Fremvisningen af Majestic er selvfølgelig et stort PR-show. Men samtidig også et kontant bevis på, at konglomeratet A.P. Møller - Mærsk har brug for den goodwill i den danske offentlighed – og dermed på Christiansborg – som sådan et »skiw« kan være med til at bygge op. Mærsk-koncernen er først og fremmest en b2b-virksomhed (erhvervskunder) med internationale kontakter og kunder, men uanset hvor global man er, begynder opbygningen af virksomhedens image i hjemlandet. Det er her, historien om Mærsk-imperiet har sin rod, og det er herfra, det skal udvikles.

Når det er sagt, har Maersk Line med deres Triple E-serie (hvoraf Majestic er nummer to i rækken af 20 skibe) også ganske meget at være stolt af. Fokus er på økonomi og indtjening, energiforbrug og miljøet. De nye skibe kan laste 18.000 containere, men på trods af en stadig større last er energiforbruget til disse havets kæmper blevet reduceret. Det er overordentlig innovativt.

Om timingen så også er den rigtige er selvfølgelig en anden sag. Men Maersk Line vælger at være førende også på udviklingen af det nyeste af det nyeste for containerskibene. Måske vinder Maersk Line ikke på den korte bane med disse enorme investeringer, men det er svært at tro, at Maersk Line ikke vinder på den lange bane.