Lokale krigere i detailjunglen

Peter Suppli Benson, nyhedschef Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bent Eriks eddikeflasker fylder godt på hylderne. Det samme gør æblemarmeladen fra Lolland. Lammet i fryseren er ligeledes fra nærområdet. Berlingske Business besøgte forleden Præstøs MadMarked og fandt noget, der ikke bare var særdeles appetitligt, men også er udtryk for en trend, som danske detailbutikker og kæder ikke alene bør være opmærksomme på, men måske ligefrem skal se som en af vejene ind i fremtidens detailmarked.

For har man bare en enkelt gang bevæget sig ind i en Netto-, Rema-, eller Føtex-butik står det klart for de fleste, at det ikke ligefrem er opfindsomheden og forskelligheden, der fylder på hylderne eller hos butiks- og kædeledelserne. Varerne er de samme, uanset, hvor man køber ind, og det er så godt som umuligt se forskel på varerne, uanset om man handler i Allinge på Bornholm eller i Arden i Himmerland.

Nu ved vi godt, at danske forbrugeres indkøbsvaner i høj grad er båret af jagten på den billige vare. Trods en købekraft der – set sådan helt overordnet – retfærdiggør, at forbrugerne bruger langt flere penge på dyrere og mere spændende dagligvarer, er prisen salgsparameter nummer ét. Netop derfor er oplevelsen i Præstø interessant, fordi man her arbejder med et ganske andet parameter, og fordi man tilsyneladende har fået kunderne med på »spøgen«. Der handler det om kvalitet og lokale varer. Hellere sælge en pose mel fra en lokal møller end få den transporteret med lastbil fra en fjern producent. Og kunderne er tilsyneladende villige til at betale merprisen, fordi de kan se, at de får noget ekstra, som standardvarerne fra de store kæder ikke kan tilbyde.

Den holdning til kvalitet, nærhed og egenart kan de store kæder lære af. SuperBrugsen har fanget trenden og arbejder med at få lokale varer på hylderne i de forskellige SuperBrugser. Det giver god mening og kan være med til at give butikken et skub opad i kundernes bevidsthed. Lidt ligesom da man for år tilbage fangede, at økologien ville blive stor og derfor som de første herhjemme satsede tungt på den varegruppe. Det handler om mod og lyst til at være anderledes, og der kan kæderne lære meget af MadMarkedet i Præstø.