Kineserne kræver mere i København

De københavnske strøggader er fortsat myldrende fulde af kinesiske turister. Og nu præger trafikken fra Kina også smykkefirmaet Klarlunds regnskab. Hele 29 millioner kroner blev årets overskud ifølge Børsen, og Klarlund sælger for et trecifret millionbeløb.

Linda Overgaard, Erhvervsredaktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Godt for både Klarlund og København. Og som vi tidligere har beskrevet, er der nu så stærk en turiststrøm fra Kina, at talrige københavnske butikker har hyret kinesisk-talende ekspedienter, og danske butiksfolk går på kurser for at lære om kinesisk kultur.

Intet tyder på, at tilstrømningen fra Kina vil tørre ud foreløbig. Tværtimod forudses det i analyseprojektet Chinavia fra blandt andre Wonderful Copenhagen, at vi snart vil få besøg af flere kinesiske end tyske turister.

Men de kinesiske gæster er ikke nær altid glade og tilfredse med at besøge København. Analysen fra i vinter siger en hel del om kinesernes forventninger, og hvad de er tilfredse og mindre tilfredse med.

De kommer som regel til Danmark på en rundrejse i Skandinavien, og de vil gerne have udvidet deres horisont ved at se historiske højdepunkter. De ser også frem til at besøge en ren og afslappet storby, når de nu er sluppet væk fra travlheden og mylderet i de kinesiske storbyer.

Desværre er mange kinesiske turister ikke særligt tilfredse, når de rejser hjem. Her er ikke så grønt og rent, som de havde regnet med, og de savnede mere information på kinesisk.

De kinesiske turister er oftest højt uddannede, men de er vakkelvornt kørende på engelsk, så der skal skiltes mere på kinesisk.

Gæsterne fra Kina forventer også rigtig god service – ikke mindst digitalt. Stort set alle orienterer sig via smartphones, så det er vigtigt at tilbyde apps på kinesisk, og kineserne rapporterer også gerne om besøget i Danmark på de sociale medier i Kina.

Desværre fortæller mange kinesere om eksempler på rigtig dårlig service, så vi er nødt til at tage os sammen, hvis vi fortsat vil nyde godt af de storforbrugende kinesere.

Vi må møde dem som de kræsne verdensborgere, mange af dem er. Og mobilisere vort bedste internationale sindelag så kineserne får et bedre indtryk af Danmark.